Hlavní obsah

Na hašení elektromobilů s cobrou. Hasiči ji chválí, odborníci před ní varují

Speciální technika Cobra, s níž hasiči vyjíždějí k požárům elektromobilů, může podle expertů napáchat i velké škody, pokud hasiči neznají instrukce k zacházení s baterií od výrobce vozidla. Pomoci by jim mohla příručka, která popíše různé metody hašení elektrických vozidel, a hasiči ji mají dostat ještě letos.

Foto: HZS JK

Takto dopadl elektromobil, který předloni hořel v garáži domu v Dyníně na Českobudějovicku

Článek

„Cobra může zapálit část baterie, která do té doby nehořela, a zvýšit tak škodu,“ řekl Jan Karl z Technického ústavu požární ochrany.

Hasiči s cobrou vodním paprskem prořezávají kryt hořící baterie elektromobilu, zalijí ji vodou a ochladí. Použili ji při zatím nejvážnějším, ale vcelku ojedinělém požáru elektromobilu v pražské podzemní garáži loni v květnu. A obstáli. „Protože je baterie ve spodní části vozu, strašně těžko se k ní dostává. Jediná šance hasit je skrze kabinu vozu – a v tom nám právě cobra pomohla,“ řekl ředitel pražských hasičů Luděk Prudil.

Jan Karl je spoluautorem studie z roku 2020, která se hašení elektromobilů věnovala a byla určená pro potřeby Hasičského záchranného sboru. Podle ní nelze použití systému Cobra doporučit, pokud výrobce auta dopředu neuvede, kudy přesně řez baterií vést, aby nedošlo k větší škodě. „Řada výrobců ovšem rovnou řekne, že do baterie nesmí hasiči nikdy proniknout. Tvrdí, že nebude nikdy hořet, což se ale nedá vyloučit,“ vysvětlil Karl.

Renault má zlepšovák pro hašení baterie elektromobilu. Zabere to minuty

AutoMoto

K použití cobry nicméně už není tak přísný. „Provedla se celá řada dalších testů. Rozhodnutí, jakou techniku použít, tedy včetně cobry, zůstává vždy na veliteli zásahu,“ řekl odborník.

Požáry elektromobilů se zatím v Česku počítají v jednotkách za rok, nejvážnější byl zmíněný incident v Praze.

Některé baterie už podle Prudila mají speciální místo, kde se dá v případě požáru vytvořit otvor a baterii zalít vodou. Takto funguje například systém Renaultu nazvaný Fireman Access, tedy „přístup pro hasiče“. „Rozhodně to ovšem nemají všechny baterie,“ dodal ředitel pražských hasičů. Proto se cobra i přes možná rizika používá.

Extrémní teploty oblek nevydržel

Podle Prudila měli hasiči velké štěstí, protože se o zmíněném požáru dozvěděli včas díky elektrické signalizaci v garáži. Pokud by včasný signál nedostali, nejspíš by oheň přešel na další vozy a zbytek garáže.

Když se oheň rozšíří na celou baterii, dostávají se teploty k tisícům stupňů Celsia. K tomu naštěstí při pražském incidentu nedošlo, přesto museli hasiči snést obří horko. „Teplota uvnitř vozu byla tak vysoká, že došlo k poškození třívrstvého hasičského obleku. Byl na vyhození,“ popsal Prudil.

Stát rozdělí firmám na podporu elektromobility 1,95 miliardy

AutoMoto

Zásadní je podle něj vyhláška, která má stanovit pravidla pro parkování a nabíjení elektromobilů ve velkých garážích. Platit by mohla už letos a zavést by měla právě povinné detektory požárů.

„Elektromobily neumíme hasit my ani hasiči ve světě. Výrobce předepisuje, že elektromobil je třeba evakuovat ze zasaženého prostoru a ponořit ho do kádě s vodou na pár dnů až týdnů. To pro mě není efektivní hašení,“ řekl generální ředitel hasičů Vladimír Vlček. Po pražském požáru strávil poškozený elektromobil ve vodní nádrži přibližně pět dní.

Podle odborníka Jana Karla elektromobily hasit lze, zmíněná příručka by to měla usnadnit.

Elektromobilita ukončí nadvládu SUV, myslí si šéf Citroënu

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám