Článek
Jak přesně zněl verdikt, šéf magistrátních památkářů Jiří Skalický nesdělil. „Stanovisko jsme vydali, ale řízení dle mně dostupných informací pokračuje, tudíž zatím informace neposkytujeme,“ reagoval na dotaz Novinek.
Podle mluvčí pražského pracoviště Národního památkového ústavu Andrey Holasové se ale magistrát nepřiklonil k odborným argumentům proti Černého plastikám a instalaci jako dočasnou na jeden rok připustil.
„Podstatou našeho názoru je, že na Obchodním domě Máj nemá co dělat žádný takový doplněk, byť by sám o sobě byl umělecky fenomenální,“ sdělila Právu Holasová.
Skalickým konstatovaný fakt, že řízení ještě neskončilo, podle informací redakce znamená, že stavební úřad Prahy 1 ještě pravomocně nerozhodl o změně stavby před dokončením.
Svou roli mohou hrát i obavy obyvatel okolních domů z možného blikání LED pásků na plastikách. Podnět od obyvatel dostal už výbor Prahy 1 pro kultivaci Pražské památkové rezervace.
Klub: Je to kýč
O podobu Máje po rekonstrukci se vedl dlouhý boj, investor, společnost Amádeus Real nakonec ustoupil od původně zamýšlených nástaveb, které by čistou hi-tech hmotu narušily. To však podle názoru památkového ústavu udělají Černého plastiky.
„Pokud víme, budou křídla zasahovat osm metrů přes hranu fasády. Nadto bude toto letadlo vyžadovat i vlastní hasicí zařízení, takže další protipožární sprinklery na střechu, které by tam bez něj být nemusely,“ doplnila Holasová.
Na kauzu upozornil v březnu Klub Za starou Prahu, když na sociální síti uvedl, že vhodné pro plastiky není ani místo, ani forma, ani provedení. „V žádném ohledu to není tento případ. Ten naopak vykazuje všechny známky typického kýče: Prvoplánově líbivý motiv motýlů, jejichž rozměrná křídla mají svým pohybem přihlížející fascinovat, a zároveň snaha emotivní připomínkou památky československých letců vyvolat dojetí,“ napsal klub.
Oficiální podoba toho, jak má dílo vypadat, ovšem známa není. Klub i přesto zveřejnil na svých sociálních sítích podobu Máje po rekonstrukci, kterou si domyslel.
STANOVISKO k záměru umístění kinetických plastik na fasádu obchodního domu MÁJ Klub Za starou Prahu zaznamenal ve veřejném mediálním prostoru informaci, že investor razantní přestavby obchodního domu MÁJ na nároží Národní třídy a Spálené ulice hodlá obohatit jeho fasády uměleckými díly. Dle těchto informací jde o dvě kinetické plastiky „motýlů“ s pohyblivými křídly, jejichž trupy jsou tvořeny nápodobou legendární stíhačky Spitfire. Plastiky se tak mají stát údajně poctou československým letcům bojujícím za 2. světové války. Podle některých informací by měl být autorem těchto plastik sochař a performer David Černý, podle jiných sám umělec tuto informaci popřel. Klub Za starou Prahu rozhodně vítá nová umělecká díla ve veřejném prostoru a podporuje jejich vznik na vhodných místech, ve vhodných formách a v nezpochybnitelně hodnotném provedení. To však není v žádném ohledu tento případ. Ten naopak vykazuje všechny známky typického kýče: prvoplánově líbivý motiv motýlů, jejichž rozměrná křídla mají svým pohybem přihlížející fascinovat, a zároveň snaha emotivní připomínkou památky československých letců vyvolat dojetí. Tuto ideu ovšem chápeme jako zcela účelovou obranu před kritikou či nepřízní schvalovacích míst. Podivné autorství /neautorství Davida Černého pak na celý záměr vrhá další stín a vyvolává neodbytné otázky. Nejde jen o infantilní trumfování? Neměly být motýli na Máji jen odpovědí na úspěšnou Kafkovu hlavu sousedního konkurenčního Quadria? Proč se David Černý k dílu nehlásí, ačkoliv s ním byl záměr zpočátku doložitelně spojen? Není-li autorem David Černý, jehož umělecké kvality jsou nezpochybnitelné, byť se i jeho provokativní díla pohybují na vratké hraně kýče, kdo je autorem? Domníváme se, že na exponovaném místě centra města, jakým je Národní třída a Spálená ulice, by nemělo vzniknout dílo pochybné umělecké úrovně, jehož účel komerčního poutače je okatě maskován společensky závažnou ideou. Architektonický výraz obchodního domu MÁJ prohlášeného pro svoje kvality kulturní památkou, by neměl být poškozen takto nepřesvědčivou intervencí. Že elegantní estetiku jeho architektury nedokáže docenit investor, považujeme za možné, ale schvalovací orgány by měly prokázat, že kýč od umění rozeznat dovedou. Bohužel tak vysokou míru odbornosti od Odboru památkové péče Magistrátu hl. m. Prahy čekat nelze, protože navzdory jednoznačnému odmítnutí plastiky Národním památkovým ústavem, záměr schválil. Tímto stanoviskem vyjadřujeme znepokojení nad precedentní situací, kterou založí tento záměr, bude-li realizován a stane-li se inspirací pro další investory, kteří se „kreativitou“ nápadů nebudou chtít nechat v centru Prahy zahanbit.
Posted by Klub Za starou Prahu on Monday, March 11, 2024
Sochař: Dílo není hotové
Sochař Černý reagoval na kritiku Aktuálně.cz, že dílo nikdo nemohl ještě vidět. „Uvítal bych seriózní přístup a diskusi nad existující věcí,“ citoval server Černého.
Plastiky v podobě letadel s motýlími křídly byly vyfotografovány v areálu pardubického výrobce.
Investor, Amadeus Real, hodlá zveřejnit podrobnosti o finální podobě interiérů i exteriérů při otevření, s nímž podle svého zástupce Karla Samce počítá na červen 2024. „Zatím nechceme žádné zákulisní informace komentovat,“ dodal Samec.
Obchodní dům Máj vyrostl v letech 1972 až 1975 podle návrhu architektů Martina Rajniše a Johnyho Eislera na místě zbořeného novogotického Šlikovského paláce.
Odráží tehdejší architektonické trendy, zejména takzvané hnutí hi-tech i prvky neofunkcionalismu. Ministerstvo kultury ho za památku prohlásilo v roce 2006. Rekonstrukce začala v roce 2022.