Článek
Dva muže jdoucí po kolejích srazil vlak v Lovosicích o vánočních svátcích. Jiný muž v létě podlehl zraněním na železniční trati mezi stanicemi Jeseník a Česká Ves. Oba případy spojuje nepovolená chůze po kolejích, která je spolu s přecházením kolejí mimo přejezd nejčastější příčinou úmrtí na železnici.
„Největší vliv na počty usmrcených osob ve statistických výstupech Drážní inspekce každoročně zaujímají střety vlaku s člověkem,“ uvádí Drážní inspekce v tiskové zprávě. Vloni takto zemřelo celkem 174 lidí, o 21 méně než rok předchozí.
„Celkový počet mimořádných událostí na drahách je v posledních třech letech podobný a liší se jen o jednotky nebo desítky případů. V minulém roce evidujeme nejnižší počet usmrcených v posledních třech letech a v porovnání s rokem 2023 i snížení počtu zraněných,“ dodává inspekce.
V Pardubicích se srazil rychlík s nákladním vlakem. Čtyři mrtví
Nejvíce mimořádných událostí se stalo na drahách tramvajových, trolejbusových, lanových a v metru. Inspekce jich za loňský rok eviduje 3375, zhruba o čtyři procenta víc než v roce předešlém.
„Na těchto drahách vzrostl celkový počet usmrcených osob o 36 procent. Počet zraněných při mimořádných událostech se naproti tomu o 12 procent snížil. Na železnici (vyjma metra) poklesl celkový počet mimořádných událostí v porovnání s rokem 2023 o 7,61 procenta, počet usmrcených osob o 10,82 procenta a počet zraněných se o 1,72 procenta snížil,“ uvádí zpráva.
Srážky vlaků
Oproti roku 2023 však vzrostl počet nedovolených jízd (tj. nedovolených jízd drážního vozidla za návěstidlo zakazující jízdu), celkem se jich odehrálo 178. Kvůli nedovolené jízdě se letos například srazil osobní a nákladní vlak v Pardubicích. Děsivá nehoda si v červnu vyžádala čtyři mrtvé a téměř tři desítky zraněných.
„Z hlediska dlouhodobých rozborů okolností vzniku těchto mimořádných událostí Drážní inspekce zjistila, že za většinou mimořádných událostí, kdy dojde k projetí návěstidla zakazujícího jízdu, stojí pochybení nebo omyl strojvedoucího, jinými slovy nepozornost,“ uvádí Drážní inspekce ve zprávě.
Nově by mohl podobným nehodám z nepozornosti zabránit železniční zabezpečovač ETCS (European Train Control System). Od Nového roku funguje na více než sto kilometrech nejvytíženější trati u nás mezi Přerovem, Olomoucí a Českou Třebovou. Další úseky, a to mezi Prahou, Pardubicemi, Břeclaví a Ostravou, budou následovat v příštích týdnech.
Nehody se vloni nevyhnuly ani železničním přejezdům, Novinky například informovaly o čtrnáctiletém chlapci, kterého srazil vlak v Kopřivnici, když jel přes přejezd na kole. Stal je jedním ze 76 lidí zraněných na železničních přejezdech. Celkem 27 osob na přejezdech zemřelo.