Článek
Zaprvé půjde o výměnu povrchu D1 v šestikilometrovém úseku Všechromy–Mirošovice u Prahy. Modernizace v úseku od Mirošovic po Kývalku u Brna už byla dokončena.
U Mirošovic budou opraveny oba dálniční pásy, jeden v letošním roce, druhý v roce 2023
„Oprava vozovky je aktuálně v soutěži, zahájení stavby předpokládáme v polovině roku. Opraveny budou oba dálniční pásy, jeden v letošním roce, druhý v roce 2023,“ řekl Právu k chystaným pracím u Prahy mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Jan Studecký.
Délka stavby je jedním z kritérií výběrového řízení, hraje roli ze 30 procent, zbylou váhu bude mít nabídnutá cena.
Rekonstrukce dálnice D1 po devíti letech skončila
Jedná se o úpravu posledního šestipruhového úseku D1 u Prahy, která od napojení Jižní spojky u Spořilova přes Průhonice a Modletice probíhala mezi lety 2014 a 2020. Silničáři slibují během oprav zachovat provoz v systému 3+3 jízdní pruhy, které ale budou užší. K výraznějšímu omezení jízdních pruhů pak dochází při každém rozmisťování značení, které se bude několikrát přesouvat.
Oprava protektorátního mostu
Během roku budou dále stavaři opravovat most Šmejkalka u Mirošovic. Ten přitom vznikl už dávno před samotnou dálnicí. Výstavba železobetonového mostu začala už v roce 1939 a byla dokončena po druhé světové válce. Až později byl využit jako součást D1.
Okolo Brna se pak bude D1 rozšiřovat na šest pruhů. Také tyto práce mají podle plánu začít ve druhé polovině roku, i u Šmejkalky ještě probíhá výběr dodavatele. Zdejší práce by zpočátku měly provoz omezit jen mírně. Výraznějších omezení se zde řidiči dočkají v roce 2023 a hotovo bude až kolem roku 2025.
Životnost opravené D1 je 30 let, zkolaudována má být v příštím roce
Dopravním zácpám se nevyhnou ani řidiči u Brna, kde má začít rozšiřování D1 v úseku Brno-centrum–Brno-jih na šest pruhů. Kvůli tomu bude nutné zbořit současný dálniční most a postavit nový. Jde přitom o dopravně velmi vytížený úsek. Práce budou pokračovat několik dalších let od 182. kilometru až po 210. kilometr, kde se odpojuje silnice E50 směrem na Slovensko.
Poslední úsek u Přerova
Dlouho očekávanou stavbou, kterou ŘSD plánuje letos rovněž zahájit, je dostavba posledního desetikilometrového úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi. Tu netrpělivě vyhlížejí zejména Přerovští, jež dlouhodobě tíží složitá dopravní situace.
Ta se ještě zhoršila poté, co byl v závěru roku 2019 zprovozněn úsek dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou. Komunikace totiž končí bez návaznosti u sjezdu do města, což způsobuje již tak přetíženému Přerovu další komplikace.
Přibude jen 26 kilometrů nových dálnic
„Dokončení dálnice je naprosto nezbytné pro další rozvoj města. A to nemluvím o tom, jakým způsobem momentálně komplikuje neustálý proud vozidel dopravní situaci uvnitř města. Dokončení dálnice ušetří čas a nervy všem řidičům v Přerově,“ řekl Právu primátor města Petr Měřínský (ANO).
Kdy se skutečně začne stavět, to v Přerově zatím nevědí. „To je záležitost Ředitelství silnic a dálnic, snad v půlce tohoto roku,“ dodal primátor. Mluvčí ŘSD Studecký na dotaz Práva termín neuvedl, jen potvrdil, že se zahájení stavby plánuje v letošním roce.