Hlavní obsah

Na brněnské Kamechy pojede tramvaj tunelem

Právo, Vladimír Klepáč

Brno plánuje vybudování v pořadí již druhého velkého tunelu pro tramvaje. První se brzy začne stavět v Žabovřeské ulici, kde se právě nyní rozšiřuje velký městský okruh, a to ze dvou na čtyři silniční pruhy. Druhý by mohl být v městské části Bystrc.

Foto: DPMB, Právo

Přerušovaná čára na mapě ukazuje místo, kde by mohl vzniknout 320 metrů dlouhý tunel pro tramvaje.

Článek

Jeho vybudování by usnadnilo přepravu lidem z tamního sídliště Kamechy. Brněnští radní již vybrali nejvhodnější stavební variantu řešení tunelu. Nyní se bude pracovat na projektové dokumentaci k projektu. Prodloužením tramvajové trati na Kamechy se zabývá město už delší dobu. Ve stavebně se rozvíjející lokalitě je nutné počítat s dalším nárůstem počtu obyvatel. Již nyní přitom tuto lokalitu trápí nedostatek parkovacích míst. Lepší propojení tohoto sídliště s centrem moravské metropole městskou hromadnou dopravou by mohlo pomoci problém zmírnit.

Zvolená varianta prodloužení trati z konečné zastávky Ečerova v Bystrci do sídliště Kamechy počítá s ražbou tunelu o délce 320 metrů. Z nabízených variant patří k nákladnějším, ale na druhé straně nabízí nejnižší hlukové zatížení pro své okolí a poskytuje možnost dalšího využití prostoru nad tratí. Nad Ečerovou nově vzniknou zastávky Ruda, Říčanská a Kamechy.

Odhadovaná cena zvolené varianty je bezmála 2,3 miliardy korun včetně daně z přidané hodnoty. Větší část by měla pokrýt dotace. Nyní bude zpracována projektová dokumentace v jednotlivých navazujících stupních a budou zajištěna potřebná povolení.

Stavět se začne za pět let

S výstavbu by se mohlo začít nejdříve v roce 2025. Prodloužení tramvajové trati bylo vybráno jako nejlepší možnost z více důvodů. Cesta MHD do centra města se pro tamní obyvatele zkrátí o cenné minuty.

Do té doby by měl stát, a to konkrétně do konce roku 2023, zhruba 500 metrů dlouhý tunel v Žabovřeské ulici. Pilně se tam nyní pracuje na rozšíření velkého městského okruhu. Prostor je ohraničený na jedné straně řekou Svratkou, na straně druhé skalním masivem, na němž je Wilsonův les.

V daném prostoru je nyní dvoupruhá silnice a dvě tramvajová kolejiště. Aby bylo možné silnici rozšířit na čtyři pruhy, je nutné vést tramvajovou trať pod zemí. Jde o silničně značně problémový úsek. Denně se v něm tvoří kolony aut.

Výběr článků

Načítám