Článek
Dílo, které železniční dopravě slouží od roku 1964, a navazující úsek do Krče patří mezi důležité části pražské železniční sítě. Plní významnou roli v nákladní dopravě, v blízké době ale výrazně vzroste význam trati i v osobní přepravě. V případě plánované rekonstrukce železničního mostu na Výtoni poslouží jako náhradní trasa.
„Podařilo se vybetonovat novou mostovku, po které právě teď jdeme, udělat všechny potřebné hydroizolace a antivibrační rohože. Odbourali jsme staré nevyhovující římsy, díky tomu se most maličko rozšířil, a budujeme nové,“ přiblížil v pondělí na staveništi Aleš Gothard ze společnosti Metrostav TBR, která se ujala opravy. „Zatím jde všechno hladce,“ popsal dosavadní průběh náročné akce.
Nyní dělníky, kterých se na místě činí vyšší desítky, čeká další betonování, po něm položí koleje. „Tady vidíte speciální betonářské vozíky, zatím neplní svoji funkci, až dopřipravíme výstuže a bednění, najedou a přijde na řadu betonáž římsy,“ ukazoval na zařízení asistent správkyně stavby Jan Beránek ze Správy železnic.
Projekt zahrnuje také modernizaci zastávky Kačerov, která v sousedství stejnojmenné stanice metra na lince C vznikla v roce 2014. Cestujícím začne sloužit v závěru října. Tam pokračuje výstavba přístupové lávky s výtahem na nové ostrovní nástupiště.
Kolejová doprava se na Branický most, který měří 950 metrů, vrací po více než půlroční výluce. To, že se nezprovoznily obě železniční koleje najednou, vysvětluje Beránek požadavkem zahájit zkušební provoz na trati co nejdřív. „Kdybychom dělali obě najednou, čas by se mírně prodloužil,“ konstatoval.
Na mostě, jenž se klene 19 metrů nad Vltavou, bude obnoven prostřední pěší chodník, takže lidé se tudy pohodlně dostanou z Modřan do Chuchle. Cyklisté, kteří jej původně též využívali, se sem vzhledem ke druhé koleji už nevrátí. „Tím, že je to rekonstrukce, vždy se najde něco, co člověka překvapí. I z toto důvodu, že tady tenkrát nebudovali stavaři, ale inteligence, která to neměla zmáknuté,“ zmínil Beránek na otázku, zda stavaře čekalo nějaké překvapení. Podle něj ale nešlo o nic, co by práce zásadně ovlivnilo.
Začala rekonstrukce „mostu Inteligence“ v Praze. Po 60 letech se dočká druhé koleje
Právě proto, že jej stavěla řada právníků, filosofů, lékařů a dalších vzdělanců, kteří byli v 50. letech nuceni nastoupit do dělnických a pomocných profesí, získal lidové označení most Inteligence. V roce 1969 byl, jako jeden z mála pražských železničních mostů, oficiálně pojmenován, a to Branický most.
Výtoňský most se řeší
Co se železničního mostu na Výtoni týče, o jehož budoucnosti se několik měsíců vášnivě debatuje, ten zůstává podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody sjízdný, byť s omezením, například se nemůže míjet vlak s vlakem, spoje jezdí sníženou rychlostí. Státní organizace nechává zpracovat studii HIA, tedy posouzení vlivu stavby na kulturní dědictví. Poprvé u nás. Minulý týden uzavřela smlouvu se specialistou z Německa, který během tří měsíců vypracuje analýzu, jaká je přidaná historická hodnota, nakolik je konstrukce raritní a v jakém se nachází stavu. Výsledky poslouží k dalšímu rozhodování. „Nadále pokračuje příprava výstavba tříkolejného mostu, běží zadání na projektovou dokumentaci,“ dodal Svoboda.