Článek
„Máme asi 70 tisíc dětí, které rizikově konzumují energy drinky,“ řekl na kulatém stolu ve Sněmovně Michal Kalman z Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci.
Jedenkrát týdně je popíjí pětina dětí ve věku 11 až 15 let a počty se během posledních let zvyšují, jak ukázal dlouhodobý výzkum. Stejná studie se dělá v dalších padesáti zemích.
„K nárůstům rizikovějších forem pravidelného užívání dvakrát týdne nebo častěji dochází už na základních školách mezi 7 a 8. třídou,“ upozornila Pavla Chomynová, vedoucí Národního monitorovacího střediska pro drogy a závislosti.
Enegry drinky popíjejí školáci i ve škole. Podle zástupců resortu školství proti tomu nemůže škola zakročit a zakázat je nebo je dětem sebrat, pokud si je přinesou. Odkazují se na svůj právní výklad. Škole nezbývá než dětem nevýhody vysvětlovat a vyzvat rodiče, ať na potomky dohlédnou.
Energy drink, pak kolaps. A záchranka vyjíždí
První návrhy řešení chtějí poslanci představit v polovině ledna. Sejde se k tomu pracovní skupina. Zástupci lékařů, expertů na výživu, neziskových organizací i ministerstev se shodli, že nesmí zůstat jen u zákazu prodeje nezletilým. Nutná je i osvěta.
Pediatři žádají také omezení reklamy na energetické drinky, což by se podle Jana Strakoše z resortu průmyslu dalo udělat jako u alkoholu. Upravit se mohou obaly, aby nebyly tak lákavé. Ve hře je i vyšší zdanění slazených nápojů, což by se dotklo i energy drinků.
Nesnídají, nespí
Olomoučtí vědci zjistili, že děti, které pijí tyto nápoje pravidelně, tolik nesnídají a častěji sahají po sladkostech, slazených nápojích, více pijí alkohol a užívají marihuanu nebo kratom.
Děti, které pravidelně konzumují energy nápoje, vykazují vyšší míru šikany nebo kyberšikany
Trápí je více bolesti hlavy, problémy se spánkem, obezita a mají depresivní stavy.
„Co nás velmi překvapilo, že děti, které pravidelně konzumují energy nápoje, vykazují vyšší míru šikany nebo kyberšikany,“ vyzdvihl Kalman.
Sociální sítě a internet hrají významnou roli. „Pro děti jsou vzory nejrůznější youtubeři, influenceři, kteří nejenže propagují energetické nápoje, ale i v rámci merche (vlastní reklamní produkty, pozn. red.) si nechávají vyrábět vlastní značky,“ upozornil klinický psycholog Jan Kulhánek. Ze zkušeností ze škol chtějí děti nápoj spíše proto, že ho mají spolužáci a nechtějí z kolektivu vyčnívat.
Svaz výrobců nealkoholických nápojů se hájil, že jejich členové s energy drinky na nezletilé v reklamách necílí. Problematická je podle nich nadměrná konzumace, nikoliv nápoj samotný.
Oponovali by v Polsku nebo Litvě, kde přistoupili ke stejné regulaci jako u alkoholu. Nezletilým se nesmí prodávat. „Tento zákaz platí už deset let a v zásadě se nevede žádná diskuze o tom, že by to mělo být znovu povoleno,“ zdůraznil litevský velvyslanec v Praze Laimonas Talat-Kelpša. Prvním krokem byl zákaz prodeje a konzumace těchto nápojů ve školách.