Článek
„Více než 80 procent vozidel bude mít stejnou výši mýta od 1. března jako od 25. března,“ řekl už před jednáním vlády Kupka s tím, že pro dopravce nebude mít krok významné administrativní nároky.
Změna se však bude týkat starších vozidel nad 3,5 tuny s menším počtem náprav. Přihlížet se bude také k jejich hmotnosti.
Vláda schvalovala sazby platné od 1. března i od 25. března, aby pravidla byla předem jasná a dopravci se na ně mohli připravit, uvedl Kupka. Upravit sazby rovnou od 1. března na správné hodnoty nebylo možné, protože je nešlo v tak krátkém čase zapracovat do systému výběru mýta, řekl.
Sdružení tuzemských silničních dopravců Česmad Bohemia zatím ke změnám uvedlo, že budou znamenat bezprostřední zdražení dopravy. Obsáhleji se pak k novince vyjádří zřejmě odpoledne.
Chyba úředníků
K navýšení ceny mýtného Česko přistupuje v návaznosti na evropskou směrnici, která nově zavádí poplatek za emise oxidu uhličitého. V meziresortním připomínkovém řízení úředníci zjistili, že některé hodnoty nastaveného mýtného neodpovídají směrnici. Kupka pak úředníkům odpovědným za chybu uložil finanční trest a vedoucího příslušného útvaru zbavil funkce. Ministerstvo následně tabulku mýtných tříd upravilo, v nové podobě bude platná od 25. března, nakdy je právě stanovena účinnost evropské směrnice.
Změna sazeb mýtného podle Kupky nepřinese dopravcům žádné významné administrativní problémy. Dopad na výběr mýtného bude podle něj minimální.