Článek
Velikonočních vajíček starých sto i více let má Centrum tradičních technologií Příbor (CETRAT), pobočka Muzea Novojičínska, ve sbírkách desítky. „Mezi nimi vynikají svou jedinečností právě vajíčka z Lichnova,“ řekl vedoucí CETRAT Václav Michalička.
„Je to voskovaná batika s archaickými ornamenty,“ nastínil s tím, že na bílá vajíčka se postupně nanáší žlutá, červená a černá barva. „Ta červená je nejzvláštnější, protože tvoří tzv. plešky. To jsou červené flíčky, podle nichž se lichnovská vajíčka bezpečně poznají,“ prozradil a uvedl, že podobně zdobená vajíčka s pleškami objevil jen na Ukrajině v oblasti Bukoviny.
Osvojit si techniku, kterou už dnes asi nikdo neovládá, se pokouší Petra Vidomusová. „Základem je rozpuštěný vosk. Jak je starší a starší, jak se déle a déle zahřívá, tak zčerná. Což je super, protože na bílých vajíčkách jsou ornamenty dobře vidět,“ vysvětlila a upozornila, že vajíčka na malování musí být syrová a studená.
Velikonoce provoněné bylinkami
K nanášení vosku používá primitivní nástroj zvaný špinka, který si muzejníci vyrobili. „Je to stočená trubička, vyrobená z tenkého vyklepaného plíšku obtočeného kolem jehly, která se jednoduše připevní drátkem na klacík nebo tužku. Když se namáčí do vosku, tak tím, že je dutá, tak uvnitř zůstává malinko vosku a následným nahřátím se dělají lehké, delší a plynulejší tahy než špendlíkem,“ popsala.
Když jsou ornamenty na bílém podkladu hotové, obarví se vajíčko v prvním nálevu na žluto. A na žlutou barvu maluje Vidomusová další motivy. „Po zaschnutí se vejce obarví v červeném nálevu. Pak se už nepřidává další voskový vzorek, ale dělají se plešky. K tomu potřebuji kousek látky omotaný na konci klacíku a dělám tím voskem jakoby razítka. Po jejich zaschnutí se vajíčko obarví v černém nálevu,“ sdělila.
Když černé vajíčko oschne, nahřeje se nad plamenem a pomocí hadříku se odstraní roztékající se vrstva vosku. „Sundáte ji a vznikne vám v základu černé vejce se žluto-červeno-bílými vzory,“ nastínila Vidomusová. Podle Michaličky zdobila lichnovská vajíčka vždy jednoduché symboly znamenající například slunce, plodnost, kohoutka, který zaháněl smrt kokrháním. Objevuje se tam však i mužská a ženská postava, asi motiv ženicha nevěsty, páv nebo koník.
Nabarvit vajíčka lichnovskou technikou trvá dny, protože nálevy jsou studené. A všechny jsou obarveny přírodními barvivy našich předků. „Na červenou používali fryžurku, což byly třísky z fernambukového dřeva, na žlutou moruši barvířskou. Jenže to byl dobový název a teď se to jmenuje zase jinak, proto jsme zase museli rozpoznat, co to je. A na černou barvu bylo kampeškové dřevo,“ vysvětlil Michalička alchymii s barvami.