Hlavní obsah

Muzejníci křísí zapomenutou techniku malování vajíček

Do rekonstrukce staré techniky zdobení velikonočních vajíček se pustili muzejníci z Příbora na Novojičínsku. Křísí metodu, kterou uměly jen ženy z nedalekého Lichnova. Ta asi poslední, která takto vajíčka malovala, Julie Špačková, zemřela v roce 1953.

Foto: Pavel Karban, Právo

Petra Vidomusová z CETRAT, pobočky Muzea Novojičínska, maluje vajíčka stejnou, dnes už takřka zapomenutou metodou, jakou kdysi používaly ženy z Lichnova na Novojičínsku

Článek

Velikonočních vajíček starých sto i více let má Centrum tradičních technologií Příbor (CETRAT), pobočka Muzea Novojičínska, ve sbírkách desítky. „Mezi nimi vynikají svou jedinečností právě vajíčka z Lichnova,“ řekl vedoucí CETRAT Václav Michalička.

„Je to voskovaná batika s archaickými ornamenty,“ nastínil s tím, že na bílá vajíčka se postupně nanáší žlutá, červená a černá barva. „Ta červená je nejzvláštnější, protože tvoří tzv. plešky. To jsou červené flíčky, podle nichž se lichnovská vajíčka bezpečně poznají,“ prozradil a uvedl, že podobně zdobená vajíčka s pleškami objevil jen na Ukrajině v oblasti Bukoviny.

Osvojit si techniku, kterou už dnes asi nikdo neovládá, se pokouší Petra Vidomusová. „Základem je rozpuštěný vosk. Jak je starší a starší, jak se déle a déle zahřívá, tak zčerná. Což je super, protože na bílých vajíčkách jsou ornamenty dobře vidět,“ vysvětlila a upozornila, že vajíčka na malování musí být syrová a studená.

Velikonoce provoněné bylinkami

Tipy a trendy

K nanášení vosku používá primitivní nástroj zvaný špinka, který si muzejníci vyrobili. „Je to stočená trubička, vyrobená z tenkého vyklepaného plíšku obtočeného kolem jehly, která se jednoduše připevní drátkem na klacík nebo tužku. Když se namáčí do vosku, tak tím, že je dutá, tak uvnitř zůstává malinko vosku a následným nahřátím se dělají lehké, delší a plynulejší tahy než špendlíkem,“ popsala.

Když jsou ornamenty na bílém podkladu hotové, obarví se vajíčko v prvním nálevu na žluto. A na žlutou barvu maluje Vidomusová další motivy. „Po zaschnutí se vejce obarví v červeném nálevu. Pak se už nepřidává další voskový vzorek, ale dělají se plešky. K tomu potřebuji kousek látky omotaný na konci klacíku a dělám tím voskem jakoby razítka. Po jejich zaschnutí se vajíčko obarví v černém nálevu,“ sdělila.

Foto: Pavel Karban, Právo

Takto vypadají jednotlivé fáze malovaných vajíček z Lichnova

Když černé vajíčko oschne, nahřeje se nad plamenem a pomocí hadříku se odstraní roztékající se vrstva vosku. „Sundáte ji a vznikne vám v základu černé vejce se žluto-červeno-bílými vzory,“ nastínila Vidomusová. Podle Michaličky zdobila lichnovská vajíčka vždy jednoduché symboly znamenající například slunce, plodnost, kohoutka, který zaháněl smrt kokrháním. Objevuje se tam však i mužská a ženská postava, asi motiv ženicha nevěsty, páv nebo koník.

Nabarvit vajíčka lichnovskou technikou trvá dny, protože nálevy jsou studené. A všechny jsou obarveny přírodními barvivy našich předků. „Na červenou používali fryžurku, což byly třísky z fernambukového dřeva, na žlutou moruši barvířskou. Jenže to byl dobový název a teď se to jmenuje zase jinak, proto jsme zase museli rozpoznat, co to je. A na černou barvu bylo kampeškové dřevo,“ vysvětlil Michalička alchymii s barvami.

Trendům velikonočních vajíček vládnou motivy lučního kvítí, jednorožci a pastelové barvy

Tipy a trendy

Výběr článků

Načítám