Článek
„V České republice bude přes léto čtyřicet hlavních uzavírek, nejomezenější bude jako vždy provoz na D1. Tam bude letos nejvyšší počet uzavírek za celou dobu rekonstrukce, mezi Prahou a Brnem to bude 70 kilometrů,“ řekl Právu mluvčí Ústředního automotoklubu ČR (ÚAMK) Igor Sirota.
Další uzavírky jsou i na hlavních trasách na dovolenou, ať už do zahraničí, nebo v České republice. „Je to třeba stavba obchvatu Českých Budějovic nebo tři velké uzavírky na hlavním tahu do Německa na plzeňské dálnici. Další omezení jsou na mladoboleslavské dálnici,” popsal.
Stovka v Rakousku
„Situace je složitá i v Praze, kde koronavirus ,pomohl‘ silničářům zahájit i akce, které nebyly plánovány, nebo ty plánované ještě rozšířit. Hlavně se to týká chystané rekonstrukce Barrandovského mostu, kdy už se u něj směrem z centra tvoří fronty,“ pokračoval Sirota.
Chorvatsko: přijela desetina turistů z obvyklého počtu
Ti, kteří zamíří k moři do Chorvatska přes Rakousko, musí podle něj na našem území počítat s dalším zdržením, a to mezi Brnem a Mikulovem. „Staví se most u novomlýnských nádrží a doprava přes provizorní most směrem na Vídeň se spouští pomocí semaforů. Běžně se tam zdržíte 20 až 30 minut,“ upozornil.
V Rakousku jsou omezení pouze kolem Štýrského Hradce (Graz), ale pozor je třeba dát na omezení rychlosti na 100 km/h při obchvatu Salcburku a dalších měst.
„Rychlost je tam omezena kvůli ochraně životního prostředí, obyvatel a snížení hluku. Všechna auta jsou měřena automaticky a pokuta za překročení stanovené rychlosti je mnohonásobně vyšší, než bychom čekali. Porušujete totiž předpis o životním prostředí a zdraví lidí, nikoli dopravní předpisy,“ varoval Sirota.
V Praze letos čekají na řidiče během léta dvě desítky uzavírek
Motoristé by se neměli nechat zmást vozy, které i v těchto úsecích jedou mnohem rychleji. Jedná se o elektromobily, které mají výjimku a mohou jet rychlostí 130 km/h.
V Chorvatsku není zvykem provádět v letní sezoně větší stavby na dálnicích a stejně tomu bude i letos. Pozitivní pro motoristy je fakt, že letos nedojde k tradičnímu zdražení mýtného o 10 procent na hlavní motoristickou sezonu, a tak řidič jedoucí od slovinsko-chorvatské hranice do Splitu ušetří na mýtném asi 100 korun.
Tankujte v Česku
Pohonné hmoty patří v Česku k nejlacinějším v EU a při cestě do zahraničí je dobré s tím počítat. Třeba při cestě do Chorvatska přes Slovensko a Maďarsko se vyplatí tankovat v Česku, projet Slovensko, kde je benzín asi o 3 koruny dražší, a natankovat v Maďarsku plnou nádrž, benzín tam vyjde ještě o dvě koruny levněji než u nás.
I když zvolíte cestu přes Rakousko a Slovinsko, vyplatí se natankovat plnou nádrž ještě v Česku. Rakousko je totiž dražší o 1,70 Kč na litr, v Chorvatsku si připlatíte ještě více.
Pohonné hmoty v ČR patří k nejlevnějším
Ceny benzinu a nafty v Česku dál rostou
Pokud se někdo rozhodne jet k moři do Polska, musí počítat s novými regulemi. „Letos vstoupily v platnost nové předpisy ohledně pravomocí policie. Podobně jako ve Spojených státech musí řidič po zastavení policií zůstat sedět v autě a mít ruce na volantu. Když policista řekne, abyste vystoupili, může vás nechat opřít se rukama o kapotu,“ uvedl Sirota. Výhodou cestování po Polsku jsou ale jedny z nejlevnějších pohonných hmot v Evropě.
Při cestách v zahraničí se často nevyhnete placení mýtného nebo dálniční známky. Výše uvedené Chorvatsko by z tohoto pohledu letos mělo znamenat úsporu, v Rakousku pak cena dálničních známek rostla jen mírně o inflaci.
Za desetidenní dálniční známku tam zaplatíte 268 Kč, stejně dlouho platná známka na slovenské dálnice vyjde také tak. V Maďarsku je to asi 400 korun a ve Slovinsku 450 Kč. Pozor je ale třeba dávat na to, že Slovinsko má známku sedmidenní, a tak se při cestě do Chorvatska a zpět většinou nevyhnete nákupu dvou známek.