Článek
„Nová norma přináší vyšší nároky na materiál a přísnější pravidla na testování výrobku. Přesně stanovuje fotometrické vlastnosti podkladového materiálu vesty a reflexních pruhů, včetně velikostí,“ potvrdil Právu Lubomír Demel z firmy D.A.S. Polička, která vesty dodává.
Novou povinností je, že prodávané vesty budou muset být testovány tzv. notifikační osobou a podle toho patřičně očíslovány.
KOMENTÁŘ DNE: | |
---|---|
Očima Saši Mitrofanova: Srážka aligátora s čápem |
„Jedná se o aplikaci evropských směrnic, pokud výrobce chce vestu označovat, že je určena do povinné výbavy. Ministerstvo nemá žádnou možnost vesty schvalovat. Lidé by si ovšem měli pohlídat, že vesta splňuje evropskou normu, pokud ji mají do povinné výbavy. Jestliže nějaký prodejce tvrdí, že evropskou normu splňuje, a není to tak, jedná se o klamání spotřebitele, což je věc pro českou obchodní inspekci,“ řekl Právu mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Norma sem, norma tam
Lidé si při koupi reflexní vesty musejí zkontrolovat její označení a zda odpovídá nové evropské normě. Stará norma ČSN EN 471 již neplatí. Výstražná vesta, určená jako povinná výbava do motorových vozidel, podle platných předpisů je ta, která je označena normou EN ISO 20471:2013 a je na ní uvedena Notifikační osoba (testování) a její čtyřmístné identifikační číslo.
Výstražné vesty, které jsou v prodeji a mají označení normy EN 20471, ale nejsou označeny identifikačním číslem Notifikované osoby, nové normě neodpovídají. Takové vesty nejsou schváleny a certifikovány notifikační zkušebnou a výrobce na jejich výrobu použil nekvalitní a podstatně levnější materiál.
Staré vesty podle EN 471 se mohou prodávat pro cyklisty a chodce, ale z výrobku musí být odstraněn název „ Výstražná vesta“ a označení, že se jedná o oděv s vysokou viditelností.
Zatímco vesta podle staré normy stojí kolem třiceti korun, vesta podle nové vyhlášky přijde na zhruba šedesát korun.