Hlavní obsah

Mosty kontrolují speciální prohlížečky

Právo, Radek Plavecký

Na silnicích prvních tříd jsou čtyři mosty v havarijním stavu, dalších 122 mostů je ve velmi špatném stavu. Všechny stavaři řeší.

Foto: Radek Plavecký, Právo

Mosty kontrolují technici pomocí plošiny, jíž říkají mostní prohlížečka. Včera ji předvedli na dálničním mostě u Hvězdonic.

Článek

„Buď jsou podepřené, rekonstruují se, nebo jsou zdemolované a staví se nové. Řidiči se nemusí bát vjet na jakýkoli dálniční most nebo most na silnicích prvních tříd,“ ujišťoval mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl přímo na stavbě mostu u Hvězdonic na Benešovsku, kde technici předvedli i práci speciální mostní prohlížečky.

Ta na první pohled vypadá jako nákladní auto s vysokozdvižnou plošinou. V tomto případě se však plošina nezdvihala do výšin, ale s technikem se spouštěla ze silnice dolů pod most. Odborníci se tak během pár minut bez nutnosti stavět lešení dostanou pod těleso mostu. Provádí pak jeho vizuální kontrolu, mohou navrtat sondy, instalovat měřicí body.

Stát se nestará o údržbu mostů, část je v havarijním stavu

Domácí

„Mají tady k dispozici světla, zaměřovací systém, připojení na sítě a mohou provést podrobnou prohlídku konstrukce, odvodňovacího systému kvůli korozi, odebírat vzorky,“ vyjmenoval Rýdl.

Na hlavy správců silnic a dálnic v poslední době dopadala kritika, že se mosty opravují pomalu, není systematická jejich kontrola. ŘSD to odmítá. V mnohem horším stavu jsou podle ŘSD mosty ve správě krajů, tedy na silnicích nižších tříd. A kraje nemají na opravy mostů a silnic dost financí. „Je tady i nedostatek expertů, kteří by byli schopni stav mostů posuzovat,“ přidal Rýdl další argument, proč se může zdát postup při opravách mostů pomalý.

Ve správě ŘSD je podle Rýdla zhruba pět tisíc mostů. Jejich stav se hodnotí stupnicí 1 až 7 od nového po havarijní stav. Sedmičkou označují technici čtyři mosty, dva z nich jsou v Olomouckém kraji, jeden na silnici I/11 přes potok Losinka v obci Rapotín na Šumpersku, druhý na téže silnici jen o kousek dál přes řeku Desnou v Petrově nad Desnou, dalším je most Souš na silnici I/13 u města Most v Ústeckém kraji a poslední je přes Jabkenický potok na silnici I/38 před obcí Újezd na Mladoboleslavsku ve Středočeském kraji. Dalších 122 mostů je ve velmi špatném stavu, jsou označené stupněm šest.

Most zbourá v Chanově další panelák

Domácí

Letos stovka

Letos má ŘSD 2,6 miliardy na sto mostních objektů. „Polovina se opravuje kvůli špatnému stavu, druhá polovina je v dobré kondici, ale chceme prodloužit jejich životnost o další desítky let,“ uvedl mluvčí Rýdl.

Zmíněné prohlížečky mostů má státní organizace spravující dálnice a silnice I. tříd dvě. Obě jsou podle Rýdla denně v provozu a postupně monitorují všechny spravované mosty. Ty se pravidelně kontrolují jednou za rok, jednou za pět let je kontrola hlubší. „Každých pět let se provádí diagnostika i invazivními metodami, mohou se navrtat sondy, použít kamery,“ upřesnil Rýdl.

Ve Spišské Nové Vsi spadl most pro pěší

Evropa

Obdobně se bude sledovat i 250 metrů dlouhý dálniční hvězdonický most nad řekou Sázavou a železniční tratí, který je nyní v rekonstrukci. Součástí oprav je i jeho rozšíření. „Stejně jako dálnice se rozšířil o necelý metr v obou směrech. Rekonstrukce mostu je součást oprav úseku dálnice mezi Mirošovicemi a Hvězdonicemi. Po nové části směřující z Prahy na Brno se začne jezdit letos na podzim. Na jaře se sem stavaři zase vrátí a začne se s opravami opačného směru.

Výběr článků

Načítám