Hlavní obsah

Most u Pasohlávek mizí doslova před očima

Právo, Milan Vojtek
Pasohlávky

Nejsilnější jeřáb v zemi si na víkend přivolali stavbaři, aby rozebral nevyhovující most na silničním tahu z Brna do Vídně. Ustoupit musí nové konstrukci, na jejíž zprovoznění čekají tisíce řidičů, vztekajících se v kolonách na objížďce.

BEZ KOMENTÁŘE: U Pasohlávek začala demolice mostuVideo: Milan Vojtek, Právo

Článek

„Dobrý den, dostaneme se tudy na druhou stranu? Stačí málo, jen kousek, ať se protáhneme,“ oslovuje muže v oranžové vestě na staveništi u Pasohlávek na Brněnsku trojice cyklistů. Navzdory dopravnímu značení vyjeli na uzavřenou hráz a narazili na staveniště. Neprojeli.

Na jednom ze čtyř mostních polí čekal na odstranění poslední nosník nad volnou hladinou a technická lávka pro stavbaře taky není korzem pro cykloturisty. Trojlístek cyklistů chtě nechtě nahlédl do mapy a vyrazil na objížďku staveniště. „Ale je tam cyklostezka,“ upozornil kolegy jeden z cyklistů.

Zatímco cyklisté řešili, kudy se dostanou do Mikulova, stavbaři postupně odstraňovali jednotlivé nosníky. Most v místě, kde se vody Dyje převalují přes stavidlo z horní do prostřední nádrže Vodního díla Nové Mlýny má čtyři pole, každé z nich tvořilo osm nosníků. A nejsou to žádní drobečci. Jeden třicet metrů dlouhý nosník váží dvaačtyřicet tun.

Foto: Milan Vojtek, Právo

V sobotu začala u Pasohlávek na Brněnsku demolice mostu na silnici z Brna do Vídně.

Proto bylo zapotřebí povolat jeřáb s maximální nosností 700 tun a dosahem ramene až 149,5 metru. Samozřejmě ovšem při maximální délce ramene nosnost výrazně klesá a proto z místa, kde se jeřáb na víkend usadil, demontuje jen dvě mostní pole bližší Pasohlávkám.

„Práci na této části mostu jsme naplánovali na sobotu a neděli. Po dokončení se musí jeřáb složit a přejede na mikulovskou stranu mostu. Ve středu a ve čtvrtek pak odstraní zbylé nosníky,“ řekl Právu Ivo Habarta za sdružení firem Firesta-Fišer a Eurovia CS, která na rekonstrukci mostu pracuje.

Foto: Milan Vojtek, Právo

V sobotu začala u Pasohlávek na Brněnsku demolice mostu na silnici z Brna do Vídně.

Do konce listopadu má stát nový most

Uzavírka mostu začala 11. března a následně se stavbaři pustili do rozebírání provizorní mostní konstrukce Mamut, která v předchozích měsících zajišťovala provoz přes rozpadající se most. Ještě před březnovým startem uzavírky ale bylo rušno kolem silnice, kde v rámci přípravných prací vznikaly provizorní manipulační plochy.

Než jeřáb začal odebírat nosníky, které další stroj na místě „porcoval“ hydraulickými nůžkami na menší kusy, bylo nutné zajistit rozšíření plochy na krajích mostu, aby se tam mohl jeřáb usadit svými opěrnými patkami.

Po odstranění původního mostu se do práce pustí stavbaři. Do konce listopadu musí na místě vybudovat nový. Zatímco stavbařům situaci zkomplikovala opatření proti šíření koronavirového onemocnění, například potížemi pro zahraniční pracovníky a problémy se zajištěním stravování, stejná příčina naopak ulevila obcím na objížďce, protože nápor dopravy zatím nedosáhl očekávanou intenzitu.

Související témata:

Výběr článků

Načítám