Článek
Řeč je o mostu přes odlehčovací rameno řeky Dyje v Břeclavi na jediné dopravní spojnici centra Břeclavi a částí Poštorná a Charvátská Nová Ves s největším městským sídlištěm. Cesta je současně hlavním silničním tahem I/55 od Přerova do Rakouska a Mikulova.
Ví se to 10 let
Stav mostní konstrukce označili už před bezmála deseti lety odborníci při kontrole známkou šest na sedmistupňové škále, kde sedmička je nejhorší a znamená nutnost okamžité opravy, případně i zastavení provozu. Na opravu ale stále čeká.
Oprava? Ne, jen odklady
Na jednáních vedení města dostalo už několik termínů, na podzim roku 2015 tak tehdejší místostarosta Jaroslav Válka (ČSSD) informoval o roce 2016 jako roce startu prací.
Rozhlednu na Knížecím stolci napadla houba
Nakonec město tehdy samo požádalo o odklad, v souvislosti s obavou z nárůstu dopravy, protože kraj v té době rozhodl o opravě cesty z Podivína do Lednice a Břeclavští se obávali komplikací v souvislosti se zvýšením provozu kvůli uzavírce.
V současné době vyřizujeme stavební povolení
Odkladů ale bylo ještě několik. V roce 2018 totiž zjistila kontrola špatný stav mostu přes Dyji na hrázi mezi horní a prostřední nádrží novomlýnských jezer. Protože se jedná o hlavní spojnici mezi Brnem a Vídní a stav byl takový, že si vyžádal položení mostního provizoria na rozpadající se konstrukci, dostal most na silnici I/52 přednost. Přemostění říčního ramene v Břeclavi tak na opravu dál čeká.
Změna má přijít v roce 2024
Už to ale nemá trvat dlouho. „V současné době vyřizujeme stavební povolení. Projektová dokumentace je ve schvalovacím řízení,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková. Žádost podal správce komunikace 20. listopadu. Ještě v zimě se chystá, že zajistí přípravné práce, především nutné kácení stromů pro přípravu staveniště a objízdné trasy.
„Po připomínkování projektové dokumentace nás čeká zahájení soutěže na zhotovitele stavebních prací. Realizace stavby bude v roce 2024,“ dodala mluvčí.
Bezmála pětaosmdesát metrů dlouhý most s trojici polí čeká odstranění, opravě se nevyhnou ani pilíře. Projekt počítá se spodní stranou mostu o deset centimetrů výše než dnes, vyžádala si to potřeba vyšší propustnosti povodňových vod. Po dlouhých jednáních padlo rozhodnutí, že vozovka bude v šířce pro tři jízdní pruhy.
Stavební práce v tomto rozsahu vyřadí most zcela z provozu. Doprava proto bude odvedena na mostní provizoria, postavená nad vodou vedle staveniště. Vzhledem k intenzitě provozu ve městě budou dvě. Využije je silná silniční doprava, ale i cyklisté a pěší.