Článek
SŽ, která se studií seznámila radní a zastupitele hlavního města, dlouhodobě odmítá opravu mostní konstrukce z roku 1901. S nahrazením konstrukce však nesouhlasí památkáři, kteří ji vnímají jako kulturní památku.
Studie krom rozšíření o třetí kolej dlouhodobě počítá rovněž se vznikem zastávky na Výtoni, která by se měla stát přestupním bodem na tramvajovou dopravu po nábřeží. Oproti původnímu návrhu se změnila i barva z bílé na bronzovou, která se více podobá současnému stavu.
Iniciativa Nebourat, která sdružuje odpůrce náhrady stávajícího mostu, před nedávnem zveřejnila studii kolektivu kolem dopravního technologa Jiřího Pospíšila, podle níž není rozšíření na tři koleje třeba a dvoukolejný most zvládne i plánované vyšší intenzity dopravy díky zkrácení traťových oddílů mezi stanicemi Praha-Smíchov a Hlavní nádraží.
Tu SŽ odmítla s tím, že jednak nezahrnuje ve výpočtech intenzity dopravy některé plánované spoje, ale naopak plánuje intenzitu železniční dopravy v intervalech na úrovni metra, které nejsou v reálném provozu splnitelné. Například i umístění stanice Praha Vyšehrad ve studii je pak podle SŽ nevhodné a neakceptovatelné pro ROPID i Prahu 2. Situaci nevyřeší ani plánované Nové spojení II, které by mělo Prahu protknout v tunelech, které by mohlo být k dispozici nejdříve v horizontu 20 let.
„Do dvou podzemních drah se přesune většina příměstských vlaků, zatímco most budou využívat převážně dálková a rychlá meziregionální doprava, společně se zbývajícími linkami regionálními/městskými,“ uvedl ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic Pavel Paidar.
Železniční most pod Vyšehradem získá novou podobu a tři koleje
Dvoukolejné řešení upokojivě nezvládne řešit ani situaci s přerušením provozu na jedné z traťových kolejí.
Koroze mostu je neřešitelná
Na rizika skryté a prakticky neřešitelné koroze nýtované konstrukce nedávno upozornil tým expertů z Fakulty stavební ČVUT v čele s Pavlem Ryjáčkem, kteří poukázali na podobu s mostem v Děčíně, který byl před časem nahrazen a dobou vzniku i použitou technologií odpovídal výtoňskému mostu.
Na mostě, který je pro železniční dopravu v Praze klíčový, je již nyní snížená rychlost a omezena je i hmotnost souprav, které přes něj mohou projíždět.