Článek
Most je na sedmiškálové stupnici, kdy sedm je nejhorší stav, označen číslem pět. Oprava by měla začít do pěti let. Diagnostické práce zahájila TSK loni v květnu. Most Legií je čtvrtým nejstarším v Praze a pochází z roku 1901.
Potápěčský průzkum ukázal, že zdivo z žulových bloků a kamenů je v dobrém stavu. V horším stavu je ale nosná konstrukce, neboť most má nefunkční izolaci a voda poškozuje a vyplavuje spárovou maltu zdiva.
"I přesto má most stále dostatečnou únosnost pro bezpečný provoz," uvedl Hvízdal. Do mostu podle šéfa TSK Jozefa Sinčáka zatéká po celé jeho délce a hydroizolace bude muset být kompletně vyměněna.
Opravu plánují do pěti let
Zatěžovací zkoušky ukázaly velmi malý pohyb mostu. Naopak, násobně větší byly odchylky od normálního stavu při měření při změnách teplot. "Je vidět, že je namáhán teplotou a je to pro něj větší zatížení než to z dopravy," řekl ředitel firmy Pontex Václav Hvízdal.
TSK nyní začne sledovat stabilitu stožárů osvětlení, bude měřit deformace mostu, teploty a napětí pilířů a kleneb.
Při opravě mostu bude vyměněna zmíněná hydroizolace, zesíleny poškozené opěry a zdi. Opraveny budou všechny litinové stožáry veřejného osvětlení. Během rekonstrukce bude most úplně uzavřen. Pro pěší bude fungovat provizorní lávka.
Správa již zahájila podle Sinčáka přípravné práce na opravu mostu a v následujících několika měsících vypíše TSK výběrové řízení na projektanta opravy. Součástí tohoto projektu pak budou také dopravní opatření.
Problémy se stavem mostů má Praha dlouhodobě. Na začátku prosince 2017 spadla lávka pro pěší mezi Císařským ostrovem a Trojou. Při nehodě byli zraněni čtyři lidé. Praha aktuálně řeší také opravu Libeňského mostu, jehož rekonstrukce má začít letos opravami některých částí. Ve špatném stavu je také Palackého most a Praha chystá i diagnostiku Barrandovského mostu a v současnosti provádí diagnostiku Lanového mostu na Jižní spojce.
Klasifikace stavu mostů | ||
---|---|---|
Klasifikační stupeň | Stav konstrukce Vady a poruchy konstrukce | |
I | Bezvadný | bez jakýchkoli zjevných nebo známých skrytých vad |
II | Velmi dobrý | pouze vzhledové vady, které neovlivní zatížitelnost |
III | Dobrý | větší vady, které ale neovlivňují zatížitelnost |
IV | Uspokojivý | vady a poruchy nemající okamžitý nepříznivý vliv na zatížitelnost, které však mohou zatížitelnost v budoucnu ovlivnit |
V | Špatný | vady a poruchy ovlivňující sice zatížitelnost, ale odstranitelné ještě bez větších zásahů |
VI | Velmi špatný | vady a poruchy ovlivňující zatížitelnost a odstranitelné pouze velkou opravou zahrnující důležité části konstrukce |
VII | Havarijní | vady a poruchy ovlivňující zatížitelnost takovou měrou, že vyžadují okamžitou nápravu pro odvrácení hrozící katastrofy, popř. uzavření mostu |