Článek
„Snažíme se prezentovat reálnou bojovou a bezpečnostní techniku,“ řekl Zbyněk Pavlačík, předseda Jagello 2000, hlavního organizátor akce, na které představí svou pozemní i vzdušnou techniku 16 zemí.
Mezi největší lákadla 15. ročníku patří bezesporu letadla jako bombardér B-52 Stratofortress, konvertoplán CV-22B Osprey, protiponorkový letoun norského letectva Lockheed P-3C Orion, třetí největší transportní sériově vyráběné letadlo na světě C-17 Globemaster III patřící švédskému letectvu. A tomu patří i tankovací McDonnell Douglas KDC-10, který se v Česku představí vůbec poprvé.
Návštěvníci Dnů NATO se ale mohou těšit i na světovou premiéru demonstrátoru českého podzvukového cvičného letounu L-39NG Albatros.
Ani letos nezapomněli organizátoři na akrobatickou skupinu, tou budou polští Orlici, kteří se do Mošnova vrátili po 15. letech. „Návštěvníci tak mají opět možnost vidět skupinu, která létá na turbovrtulových, nikoli na proudových strojích,“ upozornil Pavlačík.
Elitní ženská jednotka z Jordánska
Za velkou událost letošní show považuje premiérovou účast Jordánska. To zastupuje elitní jednotka speciálních sil, Female Company for Special Security Tasks, tvořená pouze ženami. „Bude jich osm a půjde o jejich historicky první vystoupení na podobné akci mimo Jordánsko,“ prozradil s tím, že jordánské bojovnice předvedou ukázku osvobození rukojmích ve spolupráci se 102. průzkumným praporem z Prostějova.
V sobotu i v neděli uvidí návštěvníci program dlouhý osm hodin, přičemž čtyři hodiny jsou letové a čtyři hodiny pozemní ukázky.
Vloni zavedli pořadatelé Dnů NATO novinku v podobě partnerské země, kterou bylo Polsko. Letos převzalo štafetu Švédsko, které mimo jiné představí dělostřelecký systém nebo bojová a transportní vozidla.
Stan se simulátorem a katapultovací sedačkou
Lákadla chystají i čeští vojáci.„Pozemní i vzdušné síly ukáží to nejlepší, co mají. Připravujeme i společnou ukázku, bude trvat zhruba 30 minut a půjde o ukázku společné operace, jak by mohla nastat v případě nějakého konfliktu,“ nastínil velitel Vzdušných sil Armády ČR Libor Štefánik.
Česká armáda postavila v areálu letiště velký stan, ve kterém si lidé mohou zkusit například simulátor řízení letounu JAS-39 Gripen nebo si prohlédnou vystřelovací sedačku. „Chceme také lidem ukázat veškeré vybavení pilota gripenu, včetně neoprenu, pro katapultaci nad oceánem nebo člunu v katapultážní sedačce,“ prozradil Štefánik.
Návštěvníkům Dnů NATO se měl krátce po půl desáté představit také americký bitevní vrtulník AH-64 Apache. Organizátoři akce však nakonec museli jeho letovou ukázku zrušit, neboť vrtulník nedostal povolení.
Kilometrové kolony
Na všech přístupových cestách k mošnovskému letišti se už od rána tvořily fronty, na některých místech stáli řidiči i několik hodin.
„Nejdelší, zhruba devítikilometrová, je od dálnice, kde se začínají tvořit kolony už na dálnici, a to ve směru od Brna i od Ostravy. Na silnici I/58 ve směru od Ostravy je kolona přibližně šestikilometrová, ve směru od Nového Jičína má kolona délku čtyři až pět kilometrů,“ sdělil krátce před desátou hodinou Michal Tichý ze speciální informační linky dopravní policie.