Článek
Stanice Českomoravská byla velmi vytížená například loni na jaře. Hojně ji využívali návštěvníci mířící na mistrovství světa v ledním hokeji, které se konalo v sousední O2 areně. Příští rok se ve víceúčelové libeňské hale zase plánuje světový šampionát v krasobruslení.
A právě mezi tyto dvě velké sportovní události umístil pražský dopravní podnik (DPP) kompletní modernizaci stanice. „Letos je nejméně bolestivý rok,“ potvrzuje vedoucí komunikace podniku Daniel Šabík.
Do provozu byla zastávka Českomoravská uvedena v listopadu 1990 a po téměř 35 letech služby už podle DPP modernizaci nutně potřebovala. První práce na obnově tu začaly už na podzim loňského roku, od letošního 6. ledna je stanice pro cestující uzavřena a soupravy tudy jen projíždějí, a to sníženou rychlostí 40 kilometrů za hodinu.
Stanice metra Pankrác a Českomoravská budou od pondělí uzavřeny
Poškození z povodní
„Stanice má poměrně značné průsaky, byla poškozena během povodní, je to koneckonců vidět na stavu koroze,“ ukazuje Šabík při naší prohlídce na části odkrytého ostění rozrušeného vodou.
Dělníci tak provedou sanaci zmíněných průsaků, také výměnu všech kabelových rozvodů, vzduchotechniky a osvětlení. Stanice dostane i nové eskalátory.
„Od 8. ledna dochází k postupné likvidaci starých sovětských eskalátorů, zatím jsme zlikvidovali všechny stupně, které jsou částečně buď repasovány na náhradní díly, nebo jsou ekologicky zlikvidovány,“ popisuje Michal Talián, mluvčí firmy Hochtief CZ, která je spolu se společností Syner zhotovitelem rekonstrukce.
Z pohyblivých schodů teď zbyla jen odstrojená konstrukce, kompletně zmizet by měla do konce února. Starou, hlučnou a energeticky náročnou technologii nahradí nová, tišší a úspornější. „Po přípravných pracích bychom sem mohli začít někdy zhruba v červenci osazovat nové německé eskalátory,“ říká k plánu prací Talián.
Stanice metra Jiřího z Poděbrad se po 10 měsících znovu otevřela. Prošla kompletní opravou
„Další specifickou věcí, která se zde bude dělat, je výměna stropní desky,“ pokračuje mluvčí. Půjde o stropní desku v centrální lodi stanice kryjící místnosti pod nástupištěm, z pohledu cestujících tedy vrstvu podlahy.
„V rámci projekčních prací jsme provedli odběr vzorků, z nichž jsme zjišťovali stav degradace důležitých konstrukčních prvků. Bohužel se ukázalo, že některé, jako například části ocelových nosných průvlaků, jsou kvůli průsakům v havarijním stavu,“ vysvětlil už dříve někdejší technický ředitel DPP – Metro Marek Kopřiva.
Ze stanice také zmizí původní keramické obklady. Nahradí je skleněné desky se speciálním rastrem připomínajícím bubliny či kapky od designéra Maxima Velčovského a ateliéru edit! architects. Nový design se podobně jako ten předchozí ponese ve světlých barvách, bude kombinovat bílou a šedou.
Stanice by se měla podle Šabíka znovu otevřít v prosinci tohoto roku. DPP počítá v dalších letech i s vybudováním výtahu, práce na něm však budou samostatnou investiční akcí. Ta by pak běžný provoz metra ovlivnit neměla, na nástupišti bude jen lokální zábor.
Pak přijde na řadu Flora
Cestující mohou po dobu rekonstrukce využívat posílenou povrchovou dopravu, případně se vydat pěšky od stanice Vysočanská. Nejbližšími tramvajovými zastávkami jsou Poliklinika Vysočany a Divadlo Gong. Autobusové spojení na Českomoravskou zajišťují linky 151, 152 a 375. V docházkové vzdálenosti jsou rovněž vlaková nádraží Praha-Vysočany a Praha-Libeň.
Další stanicí metra, kterou letos vlaky pouze projíždějí, je Pankrác na lince C. Prochází přestavbou na přestupní stanici na budovanou linku D.
Před Českomoravskou prošla naposledy kompletní obnovou stanice Jiřího z Poděbrad a další na řadě bude, od ní nedaleká, stanice Flora.