Článek
Jestliže před zahájením modernizace nejstarší české dálnice se úroveň hluku pohybovala na úrovni 101 až 104 decibelů, po rekonstrukci se jedná o zhruba 98 decibelů.
„Reálně došlo ke zlepšení minimálně o 3 dB a více. Snížení hlučnosti o tuto hodnotu představuje ekvivalent snížení intenzity provozu v daném místě na polovinu při zachování shodného poměru osobní a nákladní dopravy,“ popsal snížení hlučnosti Radek Kropelnický z ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
V rámci projektu vznikla i mapa hlučnosti dálnice, který umožní porovnávat vývoj v čase i chování hlučnosti jednotlivých povrchů. Na vybraných úsecích se totiž řidiči setkají jak s asfaltovou, tak betonovou vozovkou.
Měření hlučnosti probíhalo metodou CPX, kdy je zjišťován hluk přímo u zdroje, v tomto případě pneumatiky specializovaného přívěsu jedoucího po vozovce. Monitorovány byly všechny úseky, které byly dány do provozu v letech 2014 až 2022.
Úseky se standardním povrchem po pokládce jsou na první mapě znázorněny světle zelenou barvou. Úseky, jež mají sytě zelenou barvu, jsou opatřeny specializovaným povrchem s nižší hlučností.
Druhá mapa ukazuje aktuální stav hlučnosti a je na ní vidět vývoj v čase, neboť mezi opravou některých úseků je i osm let rozdíl. Nejvyšší hlučnost vykazuje úsek mezi 75. a 66. kilometrem a exity Hořice a Loket.