Hlavní obsah

Moderní trolejbusy v Jihlavě neustále vyřazují poruchy. Museli nasadit 18 let staré naftové autobusy

Jihlava

Jihlavský dopravní podnik musel nasadit staré naftové autobusy místo nejmodernějších trolejbusů. Zánovní vozy sice mohou díky bateriím obsloužit i linky bez trolejí, ale opakovaně je vyřazují poruchy, oznámilo vedení podniku.

Foto: Město Jihlava

Nejnovější parciální trolejbusy z roku 2023, které mohou díky bateriím obsloužit i zastávky bez trolejí, vyřazují z provozu poruchy.

Článek

Šest takzvaných parciálních trolejbusů, které jsou v jihlavských ulicích v provozu od konce roku 2023, má neustále závady. „Cestující tak často musí opakovaně jezdit nekomfortní náhradní dopravou v osmnáct let starých autobusech,“ uvedl mluvčí magistrátu Radovan Daněk.

Místo moderních, tichých a pohodlných trolejbusů jsou tak v Jihlavě zase slyšet dieselové motory. Dopravní podnik musel řešit vynechání nebo zpoždění některých spojů.

„Omlouváme se cestujícím za náhradní autobusovou dopravu, ale chyba není na naší straně. Dodavatelská společnost Tram for envi má vážné komplikace se subdodavatelským řetězcem a nezvládá záruční opravy, kterých je navíc nezvykle mnoho,“ reagoval ředitel jihlavského dopravního podniku Radim Rovner.

Dopravní podnik sestavuje vlastní trolejbusy. Ušetří tím miliony

AutoMoto

Potíže jsou nejen s bateriemi

Podle něj se opakovaně projevují závady s bateriemi, s trakčními motory, se sběrači a s elektrickou výzbrojí vozu. „Je již více než zřejmé, že jde o špatně poskládané prototypové řešení trolejbusu od různých subdodavatelů, kteří nestíhají dodávat nové nebo opravovat porouchané díly,“ kritizuje Rovner.

Podle něj už náklady za náhradní autobusovou dopravu a vícenáklady spojené s odstávkami bateriových trolejbusů dosahují mnoha set tisíc korun. „Dodavatel nebyl ani za tři a půl roku od podpisu smlouvy schopen zajistit spolehlivost svých vozů a dostát všem závazkům,“ vadí šéfovi DP.

Smlouvu podepsal už v dubnu 2021. „Trolejbusy nám dodali až na poslední chvíli na konci roku 2023 a celý rok 2024 se potýkáme s problémy a poruchami,“ uzavřel Radim Rovner.

Dlouhé trolejbusy jezdící v Praze na letiště mají po pár dnech provozu potíže

Domácí

Kolaps dodavatelských řetězců

Podle dodavatelské firmy byla nabídka šesti trolejbusů pro Jihlavu podána česko-ukrajinským konsorciem v únoru 2020. „Bohužel v této době nebylo možné predikovat následující vývoj na trhu, zejména kolaps dodavatelských řetězců komponentů vlivem celosvětové pandemie covidu,“ poukazuje ve vyjádření pro Novinky firma Tram for envi.

Dodávku negativně zasáhlo i vypuknutí války na Ukrajině. Podle firmy bylo nutné nahradit ukrajinskou karoserii jinou karoserií českého dodavatele, což se projevilo termínově.

„Reklamační závady, které na vozidlech evidujeme, jsou ve spolupráci s dodavateli komponentů průběžně odstraňovány a zákazník je informován na týdenní bázi o postupu v servisních zásazích a dodávkách náhradních dílů,“ uvádí firma.

Trolejbusy zničí kouzlo Hanspaulky, bojí se někteří obyvatelé vilové čtvrti

Domácí

Výběr článků

Načítám