Hlavní obsah

Mobil spadne na zem a spustí tísňové volání. Záchranáři pak vyjíždějí zbytečně

Hasiči i zdravotníci v pohotovosti. Dispečink je vysílá na okamžitý výjezd. Při příjezdu do obce na Brněnsku, odkud přišlo volání o pomoc, které odeslal chytrý SOS eCall systém zabudovaný v autě, hledali volajícího marně. Auto vysílající signál se nenašlo. Obdobná situace nastala před několika dny v Brně. Pro změnu to bylo volání o pomoc ze systému iCall z chytrého telefonu.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Operační středisko nouzové linky 112

Článek

V tomto případě se „postižený“ našel bez problémů. Jednalo se o iPhone, který byl zapnutý a byl zabalený v balíku, který obsahoval více telefonů určených zřejmě k opravě. Balíček v logistickém centru asi spadnul, mobil při tom zaznamenal náhlé přetížení a po nárazu se aktivovalo tísňové volání o pomoc.

Stejný případ se stal také před několika dny v Brně, kdy mobil během jízdy v autě řidičce upadnul. Ta však situaci obratem dispečinku hasičů vysvětlila.

Technika není absolutně dokonalá

„Sice neevidujeme počet takových zbytečných výjezdů, které jsou vyvolány tísňovým voláním z těchto zařízení, ale jsou. Nejčastěji to bývají výjezdy po tísňovém volání z takzvaných chytrých hodinek. Stačí pád jejich majitele při sportování či zřejmě prudký náraz, kdy se majiteli sice vůbec nic nestalo, ale hodinky už aktivují signál 112. Podobně tomu je i při vysílání signálu o okamžitou pomoc z auta,“ potvrdil Novinkám Jan Dvořák z Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje.

Jak doplnil, občas se stane, že se SOS systém s tlačítkem, které je v některých autech umístěno hned u přihrádky na brýle nad hlavami řidiče a spolujezdce, aktivuje nedopatřením či nepozorností. Než se spojí ověřovací hovor ze strany záchranářů, řidič z auta odejde.

Zbytečná pohotovost

„Auto pak zůstane například někde na dvoře, či v garáži, my ho ani nedohledáme,“ popsal Dvořák. Jak doplnila mluvčí ZZS JMK Michaela Bothová, jedná se o jednotky případů, kdy je takto do terénu „chytrou“ technikou vyslán celý záchranářský systém.

„Stačí, když například cyklista s chytrými hodinkami upadne, sice se mu nic nestane, ovšem přístroj při tom vyšle nouzový signál. Cyklista dál pokračuje v jízdě, a pokud se s ním nedokážeme spojit zpět a pohotovost odvolat, znamená to pro nás výjezd nejvyšší naléhavosti. Protože musíme předpokládat, že majitel takového zařízení může být ve skutečném ohrožení života,“ doplnila Bothová.

Nestyďte se přiznat

Jak však doplnila, i přes tyto problémy jde jednoznačně o systémy, které dokáží skutečně včas zabránit nejhoršímu a život zachrání. To by si však podle dispečerů například na telefonním čísle 112 měli uvědomit všichni ti, kteří občas z hlouposti v autech zkouší funkčnost tlačítka a pak se stydí navázat spojení při zpětném volání a přiznat se, že šlo o mylný poplach.

Slovák blokoval tísňové linky, hrozí mu až tři roky vězení

Zahraniční
Související témata:

Výběr článků

Načítám