Článek
Usínají s mobilem v ruce, ráno nejsou schopné vstát a pořádně nedělají doma ani ve škole. Pokračují s depresemi, obezitou nebo se poškozují a je nutný zásah odborníka. „Už za covidu jsme vnímali, že děti nadměrně používají technologie, hlavně mobily a že to má dopady na jejich duševní zdraví i výkonnost ve škole,“ uvedl Roman Petrenko z nadace Sirius, která má za cíl pomáhat znevýhodněným dětem.
V pondělí nadace uspořádala v Praze v ústřední městské knihovně konferenci na téma digitálních závislostí, které začínají bez přehánění v kolébce. „Používá se termín digitální dudlík, když rodiče dávají mobil nebo tablet už malým dětem v kočárku,“ uvedl Petrenko.
Experti se přitom shodnou, že by děti do dvou let neměly vůbec přijít do kontaktu s digitálními technologiemi. Předškoláci by před obrazovkou měli trávit nejvýš hodinu denně, mladší školáci maximálně dvě.
Zákaz mobilů ve školách funguje dobře, pochvalují si Nizozemci

„Měli jsme nedávno projekt, který se věnoval českým žákům první až třetí třídy základní školy. Osm z deseti dětí se do zmíněných dvou hodin nevešlo,“ uvedla psycholožka a odbornice na závislosti Kateřina Lukavská.
To ještě neznamená závislost, ta začíná, když používání mobilu působí problémy v každodenním životě. Podle Lukavské je vhodnější mluvit o závislosti na konkrétním obsahu, v případě mobilních telefonů jde nejčastěji o závislost na sociálních sítích.
Podle adiktologa Michala Miovského už například v zemích jihovýchodní Asie existují „odvykačky“, kde děti se závislostí na technice musí být hospitalizované. To je ovšem extrémní případ. „Nemá smysl lamentovat, že mobil je cesta do pekel a proč děti raději nemají v ruce knížku. Když dítěti mobil vezmete, odříznete ho od kamarádů, od vzdělávání. Sám jsem minulý týden zjistil, že si bez mobilu nekoupím lístek na lyžování, a to je jen začátek,“ uvedl Miovský.
Španělsko vytáhlo do boje proti mobilům ve školách

„Když potomka několikrát nachytáte v noci na mobilu, ráno není schopný vstát, zhoršuje se ve škole, přichází o kamarády a odmítá se o tom bavit, máte problém,“ dodal odborník. Problém o to větší, že kapacity dětských psychologů nestačí a často se se závislostí potýkají i sami rodiče.
Rodiče s dětmi nemluví
Odborníci se shodli, že zásadní je o tématu mluvit ve školách, jako to dělá zmíněná organizace Replug me. „Až dvaaosmdesát procent žáků uvádí, že si s nimi rodiče o digitálních technologiích nikdy nepovídají, nebo jen výjimečně,“ uvedla Radka Kůřilová z Replug me.
Spíš než zákazy pomáhá pozitivní komunikace, aby dítě samo poznalo, jak a proč mu příliš techniky škodí. „I my jako dospělí máme co dělat, abychom se naučili techniku zdravě používat. O téma je ovšem zájem, čekali jsme na konferenci desítky posluchačů, nakonec se přihlásilo 250 lidí,“ uvedl Roman Petrenko. Jednalo se zejména o pracovníky knihoven a zaměstnance základních škol. „Závislost na mobilu je už tématem i pro mateřské školy,“ uzavřel Miovský.
Občanku v mobilu má již přes 130 tisíc lidí. Víc, než se čekalo, vysvětlil Bartoš výpadky
