Článek
„Mistrovské zkoušky chceme zavést u osmdesáti až devadesáti procent učňovských oborů,“ řekl Právu Chládek. „Nahradily by u nich maturitu, a kdo by chtěl, mohl by pokračovat na příslušně zaměřené vysoké škole a získat titul profesního bakaláře,“ vysvětlil ministr. Ti, kteří by zatoužili po humanitních studiích, budou mít smůlu, museli by si napřed dodělat klasickou maturitu.
„Zatím tento systém připravujeme, nelze ho zavést okamžitě, musí se změnit celá řada zákonů, například živnostenský nebo vysokoškolský,“ upozornil Chládek a dodal: „Mistrovské zkoušky chceme začít zavádět koncem tohoto volebního období, tedy za tři až čtyři roky.“
Musíme vést děti k technice již od mateřských škol
Ministerstvo chce k podpoře technického vzdělávání podniknout celou řadu dalších kroků včetně změny financování škol. „To by mělo odrazit skutečné potřeby trhu práce,“ podotkl Chládek. Analýzu trhu už má ministerstvo hotovou. „Obory bude třeba restrukturalizovat. Je také nutné vést děti k technice už od mateřských a základních škol. Vrátit se k dílnám, pořídit do škol stavebnice typu merkur nebo lego,“ doplnil ministr. Do systému by se také měly více zapojovat firmy, především kvůli zajišťování potřebných praxí.
„Podle našich analýz ubude v průmyslu během osmi let na šedesát tisíc technicky vzdělaných lidí,“ upozornil Pavel Juříček, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy. „Je třeba otočit kormidlo vzdělávání směrem od humanitních oborů, ze kterých odcházejí armády nezaměstnaných,“ podotkl Juříček. Chystané kroky ministerstva školství jsou podle jeho názoru pozitivní a racionální.