Hlavní obsah

Stanjura: V Líních nekopneme do země, dokud tam nebude gigafactory VW potvrzena

Aktualizováno

Vláda premiéra Petra Fialy (ODS) podpořila záměr vybudovat u Plzně průmyslový areál, kde by mohly vzniknout továrny na baterie do elektroaut koncernu Volkswagen. Právě Líně jsou jednou ze tří lokalit, které Volkswagen pro výstavbu ve střední Evropě zvažuje. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) přislíbil, že s veškerými pracemi, jako třeba s bouráním infrastruktury, se začne až případně po podpisu smlouvy s investorem.

Foto: Kateřina Šulová, ČTK

Český ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela

Článek

„Vláda schválila usnesení, které přispěje na realizaci projektu gigafactory,“ oznámil po jednání kabinetu ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (za STAN).

Zeman by uvítal výstavbu Gigafactory v Prunéřově, zmínil i blízkost lithia

Domácí

„Jednoznačně jsme deklarovali, že podnikneme všechny kroky, aby byl projekt v oblasti Plzeň–Líně realizován,“ zdůraznil následně.

Šéf státní kasy Zbyněk Stanjura (ODS) doplnil, že na tom byla na vládě široká shoda. A informovat o tom bude zástupce koncernu Volkswagen.

Stanjura: Práce začnou až po podpisu smlouvy

Stanjura zároveň na dotaz Novinek přiblížil, že s veškerými pracemi se začne až po případném podpisu smluv s koncernem Volkswagen, tedy v době, kdy již bude jasné, že investor projekt uskuteční. Firma totiž stále zvažuje další lokality v Polsku či Maďarsku, rozhodnout se má do konce roku.

Foto: Petr Horník, Právo

Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS)

„Úmysl je jasný, o tuto strategickou investici stojíme. Je logické, že práce začnou v okamžiku, kdy investice bude schválená. Musíme nejdříve přesvědčit Volkswagen, že Česká republika a Líně jsou ta správná lokalita. Práce tedy začnou až po rozhodnutí, dopředu to nemá smysl. My ten prostor nechceme uvolnit pro jakoukoliv investici, ale pro tuto strategickou investici,“ uvedl Stanjura s tím, že do té doby bude letiště dále fungovat a nic se měnit nebude.

Přiblížil, že stejně se postupovalo v případě automobilky Hyundai, která stojí v Nošovicích. Přípravy areálu začaly prý až po podpisu smlouvy mezi investorem a tehdejší vládou.

Podle předběžných informací má stát do případného vzniku průmyslové zóny investovat devět miliard korun. Velká část toho má být vyčleněna na bourání letištní infrastruktury, tedy dráhy a dalších budov.

Letiště je v majetku resortu obrany a v dílčím utajovaném stanovisku měla armáda uvést, že letiště potřebuje. Ministři financí, průmyslu a obchodu a dopravy tedy budou společně hledat novou lokalitu, kterou by armáda mohla jako náhradu využít.

Líně jako Žatec či Holešov? Letiště ustoupila velkolepým plánům a nakonec zela prázdnotou

Domácí

Vybudování gigafactory by nemělo ohrozit leteckou záchranku, která má v Líních základnu. Ta by tam měla zůstat i při realizaci projektu.

Opozice: Je to gigatunel

Podnikatelská zóna by měla mít rozlohu 391 hektarů. Gigafactory koncernu Volkswagen by měla zaměstnat 4500 lidí, přičemž projekt by vyšel na zhruba 98 až 122 miliard korun.

Vládní záměr zrušit funkční letiště v Plzni-Líních čelí dlouhodobé kritice jak z řad veřejnosti a odborníků, tak i samospráv. Pro továrnu zatím není vyřešeno ani zásobování vodou, které bude potřeba mnoho.

V okolních tocích není dostatek vody a nové vedení města v čele s primátorem Romanem Zarzyckým (ANO) hrozí, že nedovolí městské vodárně dodávat vodu do gigafactory.

Problém představují také pozemky okolních obcí, které leží uprostřed letiště a sídla se jich nechtějí vzdávat.

Do plánu se v minulých dnech ostře opřel šéf nejsilnějšího opozičního hnutí ANO Andrej Babiš.

Novinkám řekl, že záměr zrušit funkční letiště považuje za „gigatunel“ s cílem „vysát ze státu peníze na bourání a studie“.

Vybudování tzv. gigafactory v Česku podporuje, ale měla by podle něj stát jinde. „Zrušit kvalitní letiště v dnešní době považuji za zločin. Podle informací, které mám od odborníků, letiště i gigafactory mohou v Líních fungovat vedle sebe,“ prohlásil Babiš.

Babiš: Zrušení letiště Líně je vládní „gigatunel“

Domácí

Prezident Miloš Zeman zase uvedl, že by výstavba mohla vzniknout v průmyslové zóně připravované státní firmou ČEZ na místě bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov na Ústecku. Koncernu však nevyhovuje velikost této zóny, je údajně příliš malá.

Kritika okolních obcí

Starostové okolních obcí, u nichž by mohla gigafactory vyrůst, doufali, že vláda projekt neschválí. Od začátku kritizovali, že s obcemi, které na letišti vlastní klíčové pozemky, nikdo oficiálně nejednal. „Jsme velmi zaskočeni, jak razantně vláda gigafactory prosazuje. Děsíme se toho, aby její tlak nebyl za hranou slušnosti a normálních pravidel,“ řekl Martin Sobotka (Aktivní Dobřany), jenž stojí v čele Dobřan.

Nadále bude trvat na tom, aby zde plánovaný průmyslový park vůbec nevznikl, nebo se jeho plocha zásadně zmenšila. „Cítíme se úplně vyšachovaní, protože jsme do záležitosti doteď nemohli vůbec mluvit. Projekt ale zásadně ovlivní život místních obyvatel,“ podotkl starosta Líní Michal Gotthart (SNK Líní a Sulkova). Doufá, že on i jeho kolegové budou konečně k jednání přizváni a vysloví veškeré protiargumenty.

Plzeňský hejtman Rudolf Špoták (Piráti) konstatoval, že se nejdříve musí seznámit s obsahem vládního usnesení. „Zajímá nás, co si o letišti v Líních myslí armáda. Až poté učiníme konkrétní kroky,“ sdělil. Narážel tak na skutečnost, že právě armáda se měla vyslovit, zda plochu potřebuje jako záložní, či nikoliv.

Výběr článků

Načítám