Hlavní obsah

Místo letadel bagry. S kamerou na rozkopaném pražském letišti

Praha

Koncem března došlo k uzavření hlavní letové dráhy 06/24 na pražském Letišti Václava Havla. Důvodem je rekonstrukce a stavba nájezdových cest a další přidružené práce, celkem se v okolí runwaye pracuje na 17 projektech. Co přesně se na letišti děje a proč práce potrvají až do poloviny srpna? S kamerou jsme se vydali přímo na stavbu.

Místo letadel bagry. Na letišti opravují hlavní dráhuVideo: Marek Tereba, Novinky

Článek

Letiště Václava Havla Praha vstoupilo do další fáze rozsáhlé modernizace. Od konce března je uzavřena hlavní vzletová a přistávací dráha 06/24, a to na více než 4 měsíce. Doprava je po tuto dobu přesměrována na vedlejší dráhu 12/30.

Cílem probíhajících prací je nejen zvýšit bezpečnost provozu, ale také zefektivnit pohyb letadel po letištní ploše a snížit jejich spotřebu paliva.

Na dráze probíhá celkem 17 různých stavebních akcí. Patnáct z nich má na starosti samotné letiště, zbytek realizují Ředitelství silnic a dálnic a Český hydrometeorologický ústav. Jedním z klíčových projektů je výstavba nové rychlé odbočky označené Juliet, která umožní letadlům dříve opustit ranvej a tím zkrátit dobu pojíždění. To má přinést úspory na palivu a současně zvýšit propustnost dráhy.

„Rychlá odbočka je dlouhodobý projekt, který výrazně přispěje k větší bezpečnosti a plynulosti provozu,“ uvedl manažer správy a rozvoje provozu ploch Letiště Praha Miroslav Charvát.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Samotné dráhy 06/24 se oprava netyká, rekonstruují se přidružené části runwaye, které její provoz znemožňují.

Vedle toho se rekonstruují také další části infrastruktury – konkrétně pojezdová dráha Charlie a další navazující komunikace. Na některých místech se mění povrch z asfaltového na cementobetonový, což má zajistit životnost až 30 let. Tak rozsáhlé práce se podle vedení letiště připravují už od roku 2005. Nejde jen o samotnou výstavbu, ale především o projektovou přípravu, vyřizování povolení a výběr dodavatelů.

Podle mluvčí letiště Denisy Hejtmánkové bylo načasování oprav zvoleno s ohledem na dlouhodobé statistiky, které ukazují nejnižší pravděpodobnost mlh právě v tomto období. To je důležité, protože vedlejší dráha není přizpůsobena pro vzlety a přistání za snížené viditelnosti.

Stavební práce probíhají denně mezi šestou ranní a šestou večerní hodinou. V noci se nepracuje, což je podle letiště opatření zaměřené na minimalizaci hlukové zátěže pro okolní obyvatele. „Staveniště je vyčleněno mimo bezpečnostní prostor letiště a bylo třeba postavit zhruba pět kilometrů nového oplocení,“ doplnil Charvát.

Přesto se objevují i kritické hlasy – některým lidem vadí, že se práce neurychlují nočními směnami. Podle letiště je ale noční provoz limitován i tím, že některé betonárky v noci jednoduše nefungují.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Ředitelství silnic a dálnic současně pracuje na rozšíření silnice č. 7 v blízkosti letiště. V následujících letech plánuje také přestavět přilehlou křižovatku. Lávka na fotografii půjde k zemi a bude nahrazena novou, kterou budou moci využívat i například letištní hasiči.

Plány do budoucna ukazují, že aktuální uzavírka není poslední. V příštím roce chce Letiště Praha pokračovat s opravami na druhé straně dráhy 06/24 a zároveň bude probíhat rekonstrukce plynovodu, který se nachází uvnitř hlídané části letiště. I v tomto případě se počítá s termínem zhruba 4,5 měsíce od konce března.

Na paralelní dráhu se stále čeká

​Letiště Václava Havla Praha současně usiluje o výstavbu nové paralelní vzletové a přistávací dráhy s cílem zvýšit kapacitu a bezpečnost leteckého provozu. Při jejím provozu by nemuselo docházet k využívání vedlejší dráhy 12/30, která by byla zrušena.

Současná infrastruktura, tvořená hlavní dráhou a vedlejší dráhou, má omezenou kapacitu, což může vést k provozním omezením, zejména právě během údržby nebo nepříznivých povětrnostních podmínek. V takových případech je veškerý provoz převáděn na vedlejší dráhu, která není plně vybavena pro provoz za snížené viditelnosti, což může způsobovat komplikace v leteckém provozu.

Nicméně záměr výstavby nové dráhy čelí odporu ze strany některých městských částí a ekologických organizací. Obávají se zvýšení hlukové zátěže a zhoršení kvality ovzduší pro obyvatele v okolí letiště. Anna Vinklárková z organizace Arnika upozornila pro Český rozhlas, že přibližně 40 tisíc obyvatel by mohlo být vystaveno nadměrnému hluku s negativními dopady na jejich zdraví. ​

Navzdory těmto obavám projekt získal kladné stanovisko v procesu posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) již v roce 2011, které bylo loni Středočeským krajem opětovně prodlouženo. Zahájení stavby se očekává kolem roku 2030.

Hlavní ranvej letiště naposledy prošla rozsáhlou opravou v roce 2022. Práce trvaly zhruba tři měsíce a během této doby se provoz musel přesunout na vedlejší dráhu. Podobná opatření byla nutná i v letech 2013, 2012 a 2004. Pravidelná údržba hlavní dráhy probíhá každoročně dvakrát. Na jaře a na podzim kvůli zajištění bezpečnosti leteckého provozu. Samotné práce většinou zaberou deset až čtrnáct dní.

Výběr článků

Načítám