Článek
Královéhradecký kraj
V horských oblastech Královéhradeckého kraje vyjeli silničáři k zimní údržbě silnic až 12. listopadu loňského roku. Předchozí zimu to bylo již v říjnu.
Letošní zima si od listopadu do začátku února vyžádala zatím 64 posypových dnů.
Zima vydrží jen do soboty, v pondělí bude opět až 13 stupňů
„Na silnicích II. a III. třídy bylo v kraji vozy silničářů najeto 204 tisíc kilometrů, vysypáno 6128 tun soli a 4006 tun inertního materiálu a 1 836 504 litrů solanky. Náklady na zajištění zimní údržby krajských silnic se do 1. února vyšplhaly na téměř 73,5 milionu korun. Během minulé zimy byly náklady za stejné období o 60,5 milionu vyšší,“ uvedl Michal Friček z tiskového oddělení krajského úřadu v Hradci Králové.
Jihomoravský kraj
Za vůbec nejmírnější za poslední léta označil letošní zimu z hlediska údržby silnic provozní ředitel Brněnských komunikací Jan Klištinec. „Na počátku zimy jsme měli 8500 tun soli k posypu. Dosud jsme spotřebovali pouze 1600 tun, takže nám ještě v zásobách zhruba 6900 zbývá,“ uvedl Klištinec.
Doplnil, že i v těch dosud nejmírnějších zimách se spotřebovalo 5500 tun, zatímco v krutých zimách bylo zapotřebí i 12 500 tun posypové soli. Vozy silničářů dosud najezdily 10 000 kilometrů.
Tato zima by se měla příznivě podepsat i na stavu komunikací, které nebudou tak zničené.
„Je jasné, že šetříme nejen pohonné hmoty a materiál, ale tato zima by se měla příznivě podepsat i na stavu komunikací, které nebudou tak zničené,“ dodal provozní ředitel.
„Od listopadu do konce ledna jsme vynaložili na údržbu 21 milionů korun bez DPH, o 3 miliony méně než ve stejném období během předchozí zimy. S těmito ušetřenými finančními prostředky naložíme až dle rozhodnutí Statutárního města Brna, nicméně obvykle bývají převedeny na opravy vozovek a chodníků,“ sdělil Klištinec Novinkám.
Pardubický kraj
Firma SOVIS CZ, která má v Pardubickém kraji na starosti problémové silnice především na Svitavsku a Orlickoústecku, spotřebovala za poslední dva měsíce roku 2019 celkem 1 322 tun posypového materiálu a na území kraje jejich vozidla najezdila 14 tisíc kilometrů.
Teplá zima? Nic nenormálního, tvrdí meteorolog
„O silnice v kraji se starají SOVIS CZ a EUROVIA CS. Celkové náklady od listopadu 2019 do ledna 2020 dosáhly bezmála 3,1 milionu korun, částka za stejné tři měsíce během loňské zimy dosahovala 12,7 milionu korun“, popsala Novinkám situaci Martina Prostředníková, která společnosti SOVIS zajišťuje kontakt s médii.
Sklady jsou plné, ale na zimu silničáři teprve čekají. „Mnohdy je záludnější mírná zima, jako je ta letošní, kdy mrzne nárazově a teploty kolísají mírně okolo nuly. Silnice pak více namrzají, jsou uklouzané, hrozí mrznoucí mlhy a řidiči musejí být obezřetní,“ vysvětluje Pavel Jerie, šéf zimní údržby společnosti SOVIS CZ.
Zlínský kraj
Spíše než o zimní údržbu komunikací v průběhu ledna se silničáři ve Zlínském kraji zajímali o zastřihávání a úpravu stromů podél cest. Během ledna nebyl na východě Moravy téměř žádný sníh a poskrovnu bylo i mrazivých dnů pod nulou. Silničáři tak vyměnili radlice a lopaty za nůžky a stroje k úpravě stromů.
I ve Zlínském kraji silničáři na zimě zatím ušetřili. Zatímco během minulé zimy od října do konce ledna utratili za údržbu vozovek 92 milionů korun, letošní zima si zatím vyžádala zatím jen 43 milionů.
„Uplynulý měsíc byl na krajských silnicích druhým klimaticky nejmírnějším lednem od roku 2004, kdy jsou k dispozici podrobné a vzájemně srovnatelné údaje o zimní údržbě silnic“, stojí v pondělní tiskové zprávě Ředitelství silnic Zlínského kraje.
Nebývale teplé počasí dokládá i meziroční srovnání spotřeby posypových materiálů v měsíci lednu. „Na silnicích II. a III. třídy jsme za leden spotřebovali 1682 tun soli a 4351 tun inertních posypových materiálů,“ uvedl mluvčí silničářů Vojtěch Cekota.
Závěr zimy? Zase teplo, ale má víc pršet
Naopak leden 2019 byl na zimní údržbu nejvíce náročný za posledních dvanáct let. „V lednu loňského roku jsme spotřebovali 5 915 tun soli a 10 992 tun inertu,“ doplnil Cekota.
Od začátku této zimní sezony silničáři ve Zlínském kraji spotřebovali 2 507 tun soli a 6 970 tun inertu, rok předtím to ke konci ledna bylo 8 194 tun soli a 15 138 tun inertu.
„Vzhledem k tomu, že na začátku zimního období jsme měli na skládkách připraveno 12 706 tun soli a 18 300 tun inertu, jsou zásoby posypových materiálů v tuto chvíli výrazně nadprůměrné a určitě nebude nutno v tomto zimním období další posyp dokupovat,“ řekl Právu mluvčí.
Plzeňský kraj
Správa a údržba silnic Plzeňského kraje (SÚSPK) za listopad a prosinec spotřebovala na silnice přibližně 1240 tun soli a 1256 tun inertních materiálů.
Podle Jiřího Slapničky, hlavního dispečera zimní údržby, se nikdo nemusí bát, sklady jsou soli plné. „Ještě sice nemáme data za leden, ale ve skladech je okolo 23 tisíc tun soli a 27 tisíc inertních materiálů,“ řekl Slapnička s tím, že letošní zima je podstatně klidnější než ta loňská, kdy museli silničáři vyjíždět skoro každý den.
„Finanční náklady za listopad a prosinec 2018 dosáhly 72,6 milionu korun, v roce 2019 to bylo jen 54,5 milionu“, sdělil Novinkám provozní ředitel SÚSPK Radek Šíma.
Počasí v Evropě šílí: Léto ve Francii, záplavy v Německu, bouře v Rakousku
Preventivní posyp se pak provádí především na Tachovsku, Klatovsku a Plzni-severu. SÚSPK spravuje 4500 kilometrů silnic druhé a třetí třídy a 450 kilometrů silnic třídy první.
Ústecký kraj
Jako výrazně podprůměrný hodnotí dosavadní průběh zimy také silničáři v Ústeckém kraji. „Od listopadu do konce ledna jsme vysypali pouze 2500 tun soli, to je v porovnání se stejným obdobím před rokem o 5000 tun soli méně,“ řekla Právu náměstkyně ředitele Správy a údržby silnic Ústeckého kraje (SÚS ÚK) Lenka Holovská.
Z toho vyplývá, že soli mají silničáři dostatek. „Máme plné sklady,“ přikývla Holovská.
Náklady na údržbu silnic II. a III. tříd za listopad a prosinec 2019 dosáhly v kraji 46,5 milionu korun, stejné období v roce 2018 vyžadovalo vynaložení téměř 71 milionů korun.
Převrácený autobus na Klatovsku, uvízlé kamiony na D8. Sníh a vítr komplikují dopravu
V období, kdy situace nevyžaduje nasazení techniky v terénu, spravují silničáři výtluky a provádějí údržbářské práce, které jim umožňuje počasí. „Z devadesáti procent vyřezáváme křoví u silnic,“ upřesnila Holovská.
Olomoucký kraj
Silničáři ze Správy silnic Olomouckého kraje (SSOK) spotřebovali od loňského listopadu do letošního ledna 8750 tun soli a 6800 tun inertního materiálu. Také zde tedy mají zásob dostatek. Za tyto tři měsíce najeli celkem 105 tisíc kilometrů.
„Loni v lednu jsme jen za leden najeli 219 tisíc kilometrů, přičemž jsme za tento měsíc spotřebovali 8000 tun soli a 7000 tun inertního materiálu. Rozdíl je tedy značný,“ řekl Právu Jan Škrabal z Ředitelství SSOK.
Odlišné počasí se promítá i do rozpočtu. „Za poslední dva měsíce roku 2019 jsme na údržbu vynaložili 53,8 milionu korun, o rok dříve za stejné období 67,7 milionu korun“, uvedl Škrabal pro Novinky.
Blackout v českých městech, bez proudu byly statisíce domácností
Ušetřené peníze budou podle něj využity na opravy dopravního značení, svodidel a bezpečnostního vybavení, které se provádějí průběžně po celý rok, a na údržby silniční zeleně v podobě především průřezů a kácení stromů a keřů.
Moravskoslezský kraj
I Správa silnic Moravskoslezského kraje díky mírné zimě uspoří poměrně hodně prostředků, se kterými se počítalo na zimní údržbu.
„Když to srovnám s minulou zimou, pohybují se úspory v současné době kolem patnácti milionů korun. Posypového materiálu jsme letos spotřebovali rekordně málo za poslední roky, co pamatuji,“ řekl technicko-provozní náměstek Milan Novák.
Zatímco v roce 2018 jsme v listopadu a prosinci vynaložili na údržbu silnic II. a III. tříd přibližně 75 milionů korun, v roce 2019 bylo 60 milionů“, uvedl Novák pro Novinky.
A dodal, že údržba se prováděla zejména v horských oblastech, v ostatních částech kraje sypače vyjížděly v prosinci a v lednu jen sporadicky.
Ušetřené peníze použije Správa silnic Moravskoslezského kraje na letní údržbu. „Ty peníze se neztratí. O to více se po skončení zimy udělá oprav vozovek, dopravních značek a svodidel, budeme moci více investovat do údržby odvodnění příkopů a krajnic. Máme na starost asi 2700 kilometrů silnic, na kterých je pořád co dělat,“ dodal Novák.