Článek
Strážníci nyní mohou měřit rychlost řidičů jen na úsecích vymezených zmíněnými dopravními značkami, a navíc pouze po dohodě s Policií ČR. Stanovila jim to novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která platí teprve od letošního 1. ledna. Ministr dopravy však usiluje, aby se už od ledna 2010 novela opět změnila.
„Domníváme se, že dopravní značky pro měření rychlosti jsou nadbytečné a měly by se zrušit. Ponechat ale naopak hodláme ustanovení, aby strážníci mohli měřit rychlost pouze tam, kde to určí Policie ČR, aby se měření rychlosti nestalo pro obce výnosným businessem,“ řekl v pondělí Právu Jakub Ptačínský z tiskového oddělení ministerstva dopravy.
Slamečka již ustavil pracovní skupinu, v níž jsou zástupci jeho ministerstva a Policie ČR. „Příslušný návrh by měl být připraven v září a ihned pak bude předložen ke schválení vládě a parlamentu,“ informoval Ptačínský.
Poslanci pochybují o schválení novely
Na dotaz Práva, zda se dá tato legislativní změna vůbec stihnout, když už v říjnu jsou předčasné parlamentní volby, Ptačínský odpověděl: „Ministr doufá, že ano. Sněmovna by to mohla projednat ve zkráceném čtení.“
Jak ale už Právo informovalo, poslanci ODS i ČSSD mají vážné pochybnosti, že by se před podzimními volbami dalo ještě stihnout schválení kteréhokoli z pěti motoristických zákonů, jež teď ve Sněmovně čekají na první nebo druhé čtení.
Tím spíše nemá šanci nová Slamečkova iniciativa. Pokud ovšem nezapracuje lobby starostů. Ti totiž cítí jako vážnou újmu pro obecní rozpočty právě dnešní stav.
Že k honbě za pokutami skutečně dochází, svědčí statistika. Od 1. července 2006, kdy byl v České republice zaveden bodový systém postihu neukázněných motoristů, do konce letošního prvního pololetí dostali řidiči právě za překročení povolené rychlosti 39,2 procenta všech udělených bodů. A drtivou většinu z nich právě v obcích a městech.