Článek
"Důvodem pro toto odložení je skutečnost, že s jejich zavedením jsou spojeny zvýšené finanční náklady, pro jejichž úhradu však nemá kapitola státního rozpočtu ministerstva vnitra zdroje," píše ministerstvo v důvodové zprávě dostupné ve vládní knihovně připravované legislativy. Reaguje tak prý i na požadavek ministerstva financí, které chce snížit dopady zavádění elektronických občanských průkazů na státní rozpočet.
Vnitro uvádí, že letos má na tyto účely k dispozici 96 miliónů korun a obdobnou výši předpokládá i na rok 2012. Kdyby ovšem měl stát začít elektronické průkazy vydávat opravdu již na začátku příštího roku, potřebovalo by ministerstvo na rok 2012 asi 359 miliónů korun a zhruba 292 miliónů v roce 2013.
Navrhovaná úprava by tak podle důvodové zprávy znamenala úsporu asi 468 miliónů. Během příštích dvou let by se pak měla uskutečnit na vydávání elektronických průkazů veřejná obchodní zakázka.
Původně měly úřady vydávat tyto průkazy už od letošního července. Termín se ale už jednou posunul kvůli zpoždění, s nímž mají začít fungovat čtyři základní informační registry veřejné správy.
Tehdejší ministr vnitra Radek John (VV) přitom už v březnu poslance ze sněmovního branného a bezpečnostního výboru upozornil na to, že bude možná nutný další odklad. "Máme signály z ministerstva financí, že nemáme finanční krytí," řekl.
Elektronické občanské průkazy mají být oproti dosavadním doplněny o čipovou kartu, na které budou skryty údaje usnadňující jednání s úřady.