Hlavní obsah

Ministerstvo spustilo dohled nad STK, podle kritiků nebude funkční

Právo, Jiří Novotný

Po dvou letech testování spustilo v pondělí ministerstvo dopravy (MD) ostrý provoz elektronického centrálního dohledu nad stanicemi technické kontroly (STK). Cílem je zvýšit kvalitu prohlídek a zabránit, aby se na silnice dostávaly i automobily v zoufalém technickém stavu. Ani teď ale podle kritiků nepůjde prokázat, že prohlídka vozidla byla provedena nekvalitně.

Článek

„Na náš počítačový systém bylo v pondělí ráno napojeno 33 STK, tedy desetina z celkového počtu. Počátkem listopadu však už bude připojeno všech 330 stanic, které v České republice existují,“ informoval na včerejší tiskové konferenci ředitel odboru silničních vozidel MD Josef Pokorný.

Pravidelnou technickou prohlídku v akreditované STK musí majitel nového osobního auta podle zákona absolvovat nejpozději čtyři roky po jeho koupi a pak každé dva roky. Ministerští úředníci i krajské úřady teď budou moci přes centrální počítačový systém kdykoli zjistit, jak prohlídka jakéhokoli vozidla v STK probíhá a jaký úkon na něm právě technici provádějí.

„Ukazuje se, že stanice technické kontroly nemají srovnatelnou kvalitu s obdobnými zařízeními ve vyspělých západoevropských zemích. Díky elektronickému centrálnímu dohledu by se ale už nemělo tak často stávat, že STK propustí i vozidlo, které technici vůbec neviděli, nebo že prohlídka probíhá pouze formálně a nejsou dodržovány stanovené časy,“ je přesvědčen Pokorný.

Skeptičtější názor na novinku má však Jiří Rejmon, šéf profesní organizace provozovatelů STK. „Nemyslím, že by elektronický centrální dohled v dnešní podobě mohl výrazněji přispět k odhalování podvodů. Jde jen o malý krůček vpřed. Chybí totiž kamerový systém, jenž by umožnil přímo sledovat práci techniků v STK. Když se dodrží časové limity, nepůjde ani teď prokázat, že prohlídka vozidla byla provedena nekvalitně,“ tvrdí Rejmon.

Kamery, až se změní legislativa

Ministerstvo dopravy ujišťuje, že do budoucna počítá i s kamerovým systémem. Nejprve se ale musí změnit legislativa. Připomínkové řízení teď čeká paragrafové znění novely zákona č. 56/2006 Sb., které upřesňuje pravidla pro činnost STK. Schválení návrhu novely ve vládě a v parlamentu ovšem nebude jednoduchou záležitostí.

„Není snadné uvést novelu do souladu s principy ochrany osobních údajů, mezi něž patří i registrační značka a jiné údaje o vozidle,“ připustil Pokorný.

Pokud však STK neprovede všechny předepsané úkony, budou nadále zůstávat v silničním provozu i vozidla patřící dávno do šrotu. Průměrné stáří osobních aut zapsaných v centrálním registru je i díky podvodům a špatné práci části STK v Česku zhruba 14 let a nákladních vozidel dokonce 18 let.

MD loni zkontrolovalo 52 STK a kvůli vážným nedostatkům uzavřelo stanice v Drásově, Mostě a v Rakovníku. Elektronický centrální dohled nesporně ministerstvu i krajským úřadům umožní snáze získávat potřebné důkazy pro odnětí oprávnění stanicím, pracujícím nekvalitně.

Související témata:

Výběr článků

Načítám