Článek
Smyslem textu článku přitom vůbec není zpochybnění významu a zavedení vozů Tatra v armádě, ale možné omezování okruhu potenciálních dodavatelů prostřednictvím nastavovaných kritérií a požadavků na potenciální dodavatele.
Zmíněný text byl publikován v pondělním vydání deníku Právo dne 23. května, následně vyšel o dva dny později na serveru Novinky.cz. Reakci na svém webu zveřejnilo ministerstvo obrany ve čtvrtek 26. května.
Kdo chce armádě dodat drony, musí koupit i vojenské tatry
Resort se v ohrazující reakci opakovaně obhajuje, proč po případných dodavatelích požaduje při nákupu dronů, jež mají být dodány v kontejnerech, současně dodání několika nákladních vozů na platformě tatry, a snaží se vytvořit dojem, že autor textu zpochybňuje kvalitu zmíněných vozů, které by mohla nahradit jiná podvozková platforma od jiného výrobce.
Nic takového v textu není. Autor nezpochybňuje zavedenou platformu ani samotný fakt, že Armáda ČR usiluje o jednotnost techniky. Je logické, že když jsou v armádě dlouhodobě využívány osvědčené vozy, jsou pro ně nakoupeny náhradní díly a mechanici jsou vyškoleni na jejich servis a opravy, tak není v jejím zájmu nakupovat vozy od jiného výrobce.
Podstatou článku je upozornit na způsob, kterým ministerstvo obrany připravuje podmínky a požadavky na případné dodavatele. V tomto konkrétním případě jde o to, že ministerstvo podle odborníků nastavenými kritérii může omezovat okruh případných dodavatelů, kteří se musí domluvit s jediným výrobcem zmíněných vozů, zda jim vozy poskytne a za jakou cenu.
Taktéž oslovení odborníci se pozastavili pouze nad tím, že ministerstvo spojuje dvě různé věci, které je možné nakoupit odděleně, a mohlo by se tak stát i za výhodnějších podmínek pro daňové poplatníky. Vzhledem k tomu, že drony mají být dodané ve standardizovaných ISO kontejnerech pro přepravu, není nutné do připravované zakázky včleňovat i nákup nákladních a přepravních vozidel. Zejména když resort s výrobcem tater vzhledem k zavedenosti platformy dlouhodobě spolupracuje a může jej požádat o dodání těchto kusů techniky zvlášť.
Rozdělením zmiňovaného akvizičního záměru na dva nákupy by nehrozilo možné omezení okruhu dodavatelů dronů a také by se snížila možnost případného prodražení samotné zakázky, kterou zaplatí čeští daňoví poplatníci.
Lze totiž předpokládat, že dodavatel dronů si nevyjedná výhodnější cenu s výrobcem vojenských tater než resort, který má s výrobcem uzavřené rámcové smlouvy a odebírá techniku v mnohem větším počtu, tudíž by se do kusové ceny mohla promítnout množstevní sleva.
Ministerstvo obrany zmiňuje také záměr českého státu na účasti českého průmyslu na veřejných zakázkách. Tento požadavek je naprosto relevantní, opodstatněný a správný. Kdyby resort nespojoval dvě možné zakázky do jedné, tak stále bude tento záměr dodržen, protože vozy dodá tuzemská společnost, a zároveň nebude docházet k možnému omezování okruhu účastníků tendru.