Článek
Podle prvotních zpráv z Plzeňského kraje to vypadalo, že obrana se staví obecně proti záměru gigafactory, které by muselo armádní zázemí v Líních ustoupit. „Ministerstvo nesouhlasí se zrušením letiště. My se s jeho negativním postojem musíme vypořádat,“ řekl Novinkám plzeňský hejtman Rudolf Špoták (Piráti).
Právě kraj totiž bude rozhodovat o změnách zásad územního rozvoje (ZÚR), jehož součástí je návrh na zrušení letiště. A proti tomu se resort v připomínkovém řízení postavil.
Nicméně náměstek ministryně obrany Daniel Blažkovec později Novinkám upřesnil, že stanovisko se týká jenom Volkswagenu. „V případě, že by se koncern rozhodl neinvestovat v České republice, bylo by velmi komplikované proces vracet zpět. Jedná se o logický krok. Vládní usnesení jasně stanoví, že Armáda České republiky záložní letiště uvolní pouze a výhradně ve vztahu k projektu výstavby gigafactory v lokalitě Plzeň-Líně koncernem Volkswagen,“ podotkl Blažkovec.
Přípravy na gigafactory v Líních u Plzně pokračují, potvrdilo ministerstvo
Špoták uvedl, že projednávání ZÚR Plzeňského kraje se posune až na příští jaro. Vláda projekt za 120 miliard korun prosazuje. Označuje ho za klíčový pro tuzemský automobilový průmysl. Náměstek ministra průmyslu a obchodu Petr Očko ovšem dříve připustil, že o gigafactory se zajímají další investoři. Jejich konkrétní jména ale nechtěl zmiňovat. V poslední době se začalo spekulovat o tom, že by se Líně proměnily na plnohodnotné vojenské letiště.
Podle Martina Sobotky (Aktivní Dobřany), zástupce starostů dotčených obcí, jež mají pod dráhou pozemky, však stále platí dohoda z roku 2002. Ta hovoří pouze o civilním letišti s denním provozem a maximální tonáží strojů do 10 tun. „Pokud by šlo o změnu provozu na vojenské letiště, je to společensky naprosto neprůchodné. A my se proti tomu budeme bránit zuby nehty,“ zdůraznil.
Přemítal, že by mohlo jít o pokus, jak starosty zastrašit. „Jestli je tomu tak, ať si to všichni rozmyslí, protože tím můžou komunikaci úplně zabít,“ podotkl Sobotka. Právě obce totiž mají klíčové pozemky v Líních a bez nich se investor neobejde.
Koncern se rozhoduje mezi Českou republikou, Polskem a Maďarskem. Verdikt má padnout nejpozději do konce roku.