Článek
Jak Právo zjistilo, například na STK Bohdalec v Praze řidičům nedají technickou, jestliže v povinné výbavě nemají vestu podle nové normy, protože tak si její aplikaci dosud vysvětlovali.
Zatímco v pondělí Právu mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold na dotaz o nové normě řekl, že „lidé by si měli pohlídat, že vesta splňuje evropskou normu, pokud mají vestu do povinné výbavy“, v úterý ministr Ťok uvedl, že vyhovující je i vesta podle staré normy. Ta neklade na výrobce takové nároky, co se týče materiálu a reflexních ploch. Nepodléhají nezávislému testování.
Úterní ministerstvo
„Ochranné vlastnosti vest, které odpovídaly dřívější evropské normě EN 471, jsou z hlediska bezpečnosti dostatečné a odpovídají technickým požadavkům. Rád bych tedy motoristy jednoznačně uklidnil, že nemusí vyhazovat vesty, které pořídili dříve, a kupovat nové. Platí, že vesta, která je součástí povinné výbavy, musí odpovídat evropské normě (označení EN 471 nebo EN ISO 20471). Z žádného předpisu ale nevyplývá, že starší vesty plnící tuto normu nejsou v pořádku a lidé je nemohou používat,“ oznámil v úterý ministr dopravy Dan Ťok.
Požadavky novelizované evropské normy se podle úterního prohlášení ministerstva dopravy vztahují na nové produkty, které výrobci uvádějí na trh. Jenže obchodníci prodávají stále i vesty podle staré normy.
Musí být testované, tvrdí advokát
„Výstražná vesta do povinné výbavy vozidla ale nepatří mezi ochranné oděvy, u nichž se podle normy musí uvádět i číslo notifikované osoby provádějící kontrolu. To se týká jiných, specializovaných ochranných pomůcek,“ uvedl v úterý mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.
Proti tomuto výkladu se však dopisem ministerstvu dopravy ohradil advokát Jiří Novák z advokátní kanceláře Brož Sokol Novák zastupující firmu D.A.S z Poličky, která vesty dodává. Podle advokáta podmínkám vyhlášky z hlediska práva vyhovují vesty pouze podle normy ISO s tím, že pokud na vestě není uvedeno, kdo ji testoval (notifikační osoba), nelze ani ověřit, že výrobce oprávněně používá evropské označení o shodě CE.
Složité označení
Nové reflexní vesty do aut podle nové evropské normy od těch starých na první pohled nerozeznáte. Jsou sice prý díky EU reflexnější, garantované zkušebnou, ale to v obchodě vidět není. Nové vesty do aut ustanovila evropská technická norma platná od letošního 1. ledna.
Je přitom i nadále úplně jedno, zda je vesta oranžová nebo žlutozelená. Vesta podle nové normy nemá ani více reflexních pruhů. Jediný rozdíl motorista při nákupu pozná, když si detailně prostuduje visačku.
Píše se na ní tolik údajů a čísel, že je k tomu téměř potřeba kapesní návod, aby motorista dbalý všech evropských i národních vyhlášek a jejich výkladů rozklíčoval značení a vyvaroval se starých zásob či padělků.
Nápověda k visačce
Položili jsme vedle sebe dvě oranžové vesty s dvěma reflexními pruhy. Jedna jako druhá. Přesto se liší. Stará vesta tam má malým písmem uvedeno EN 471. Nová vesta podle nové normy EU je označena na visačce již EN ISO 20471:2013.
Kromě toho je na ní dole napsána „Notifikační osoba“, její identifikační číslo a název. Jedná se o firmy, jež vesty testují. Číslo notifikační osoby a její název se mohou lišit. Nejde ale o výrobce či dodavatele, ten může být jiný a na visačce se logicky také uvádí. Dále na visačce musí být označení CE o tzv. shodě.
„Uvedení notifikační osoby a její číslo znamená, že tato vesta byla testována u státní zkušebny podle požadavků normy EN ISO 20471:2013, že požadavky normy byly splněny ve všech bodech a že k tomu byl vydán certifikát,“ vysvětlil Michal Demel z firmy D.A.S. Polička, specializované na autodoplňky. Upřesnil, že nové reflexní vesty do aut pro koncového zákazníka stojí od 140 do 170 korun. Staré vesty jsou i za třicet čtyřicet korun.
„Některé výstražné vesty dle normy EN 471 téměř neodrážely světlo,“ dodal Demel.
Na Bohdalci žádali vesty podle nové normy
„Vesty podle nové normy kontrolujeme. Málo motoristů o tom ale ví. Zákazník na první pohled rozdíl nepozná. V poslední době se objevují vesty, které nejsou označeny v souladu s novou normou. Zřejmě je obchodníci nakupují ve velkém u nějakých levných velkoprodejců,“ potvrdil Právu technik z STK Bohdalec v Praze Pavel Kantor.
Zde si to ještě před úterním vyjádřením Ťoka vysvětlovali tak, že stará vesta podle normy EN může být použitá pro cyklistu nebo chodce, ale pro řidiče do povinné výbavy nikoliv. „Co to zase vymysleli,“ povzdechl si Kantor s tím, že STK nezbývá nic jiného než dodržování normy kontrolovat.
Když jsou na skladě, tak novou vestu si řidič dokoupí rovnou na STK. Pokud nejsou, dostane podle Kantora řidič technickou jen na měsíc a musí si pak zaplatit ještě opakovanou.
Policie se zatím k nejasnostem ve výkladu norem, které se uplatňují a které ne, vyjadřovat nebude. Policejní prezidium odkázalo na ministerstvo dopravy.
„Obecně lze říci, že za nedostatky v povinné výbavě vozidla lze na místě uložit blokovou pokutu až do výše dvou tisíc korun,“ sdělil Právu Jozef Bocán z policejního prezidia.
Potvrdil, že u nás stačí, když je vesta pro řidiče, ale třeba v Rakousku musí být vesta k dispozici pro všechny osoby cestující ve voze.