Článek
Ačkoliv dřív se strany doslova předháněly, kdo víc jmenovitě zostudí své oponenty, nyní se naopak snaží působit pozitivně, aby nedráždily voliče, beztak už na politiky naštvané.
Ostřeji se zpočátku pokoušely získat pozornost voličů menší strany, které se do Sněmovny chtějí dostat poprvé, například hnutí ANO podnikatele Andreje Babiše, Hlavu vzhůru! Jany Bobošíkové, zemanovci nebo hnutí Tomia Okamury Úsvit přímé demokracie. V prvních prohlášeních nenechávaly na konkrétních politicích nit suchou, na plakátech si ale účty nevyřizovaly.
Pouze SPOZ vstoupila do kampaně s billboardy zaměřenými proti prvnímu místopředsedovi TOP 09 Miroslavu Kalouskovi.
Nyní raději využívají popularity prezidenta Miloše Zemana.
Hnutí ANO se vymezuje vůči politikům obecně. „Nejsme jako politici, makáme,“ stojí na billboardech.
Podle šéfa ČSSD Bohuslava Sobotky si pravicové strany samy vystavily vizitku svým vládnutím, proto je levice nebude ostouzet.
„Naše kampaň je pozitivní, zaměřená na řešení konkrétních problémů státu. Občané si velmi dobře pamatují výkony pravicových vlád za uplynulých sedm let. Byla to jedna kontinuální ostuda. Nepokládáme za nutné na plakátech připomínat roli pana Kalouska, pana Nečase, paní Němcové a dalších. Chceme hovořit o budoucnosti, o tom, co občany trápí,“ řekl Právu.
Soc. dem. vyrukovala v kampani s hlavním heslem „Prosadíme dobře fungující stát“, komunisté kromě tradičního sloganu „S lidmi pro lidi“ používají například heslo „Vše pro budoucnost našich dětí“.
Lídr KSČM Vojtěch Filip hovoří podobně, kampaň bude podle něj zaměřena na program. „My negativní kampaň neděláme, nedělali jsme ji. Nabízíme naše programové cíle,“ uvedl.
Také ODS chystá kampaň v pozitivním duchu: pojímá ji jako životní příběh běžného člověka. „Nechceme, aby to byla kampaň ve stylu všichni proti všem,“ řekl šéf ODS Martin Kuba.
Podle něj by kampaň z principu neměla být postavena na negaci. „Jsme přesvědčeni, že bychom hlavně měli sdělit voličům, co bychom chtěli dělat my, nabídnout náš program a argumentačně se vymezit vůči našim soupeřům,“ řekl Právu.
Parodie netáhnou
TOP 09 zase sází na obecné heslo „Víme, kam jdeme. Víme, kam chceme“. Lidovci slibují „Dáme zemi do pořádku“. Předchozí volební kampaň v roce 2010 měla k dosavadnímu poklidu hodně daleko. ČSSD a ODS se předháněly v negaci.
ODS tehdy pojala předvolební souboj jako boj s tehdejším předsedou ČSSD Jiřím Paroubkem. Proti němu byly namířeny oranžové billboardy s parodiemi, kde sliboval „zrušení kocoviny“ nebo „návrat Elvise“.
Paroubka tenkrát jmenovitě napadala i SPOZ, která se do voleb tehdy zapojila vůbec poprvé. „Nechceme Paroubka,“ říkaly plakáty s Milošem Zemanem, tehdejším předsedou SPOZ.
ČSSD se zase ostře vymezovala vůči ODS. Spustila např. webové stránky Modránemoc.cz proti zdravotnické politice ODS, což později přešlo v kampaň „Nevolíš, zaplatíš!“.
Rozšířené byly anonymní plakáty s nápisem „Vy umíte pracovat, my umíme vydělávat“, kde Mirka Topolánka vodil Marek Dalík, nebo recesistická stolní hra „Člověče, nevol je!“ zaměřená proti politikům z ODS, TOP 09, ale také proti Zemanovi a SPOZ.
„Kašleme na lidi“
Když Topolánek v průběhu kampaně rezignoval na předsedu ODS, stal se terčem ČSSD tehdejší nový lídr a expředseda ODS Petr Nečas. Ten byl zobrazen na billboardu s heslem „ODS: Kašleme na obyčejné lidi!“.
Soc. dem. využila negativní kampaň proti ODS i před eurovolbami 2009. Volební lídr občanských demokratů Jan Zahradil byl terčem plakátu, který uváděl: „18 111 Kč vás stálo každé moje slovo v Evropském parlamentu.“
Naposledy vyvolala ČSSD rozruch loni před krajskými a komunálními volbami, kdy vyrukovala proti církevním restitucím. Na billboardech se objevila ruka v církevním rouchu, která sahala po pytli s penězi, a slogan „134 miliard korun chtějí ODS a TOP 09 darovat církvím“.
ODS tehdy odpověděla protiakcí: využila obličeje Bohuslava Sobotky, ke kterému na billboardech připsala heslo „Ze sídla získaného v restituci se káže proti restituci“. ODS narážela na to, jak soc. dem. získala Lidový dům.