Článek
„Tuto tramvaj vyrobili v Ostravě ve 20. letech minulého století. Když jsem ji v roce 2018 zakoupil, tak byla před rozpadnutím. Stála skoro 50 let v Polance nad Odrou. Vlastně už šlo jen o vozovou skříň. Z provozu ji vyřadili v 60. letech,“ vzpomínal devětapadesátiletý Kohoutek, který však původně sháněl zcela jinou tramvaj.
Připomínka místní tramvajové dopravy
„Jde mi o to, udělat zde připomínku místní tramvajové dopravy. Kdysi tady, kde mám teď domek se zahradou, stála tramvajová smyčka Hrabová-Ščučí. Jsem rodák z Hrabové a tou tramvají jsem jezdil. Byl to ale typ zvaný Komárek, vyrobený v ostravských Vítkovicích.“
„Dva roky jsem ho sháněl, ale nepodařilo se. Jsem rád, že jsem koupil alespoň tuto tramvaj, kterou taky vyrobili v Ostravě a po městě jezdila,“ vysvětlil muž, který se původně vyučil automechanikem a renovaci historických vozů měl jen jako koníčka.
Manželka ho podporuje
„Nyní už to je moje práce, ale těch koníčků mám stále dost. Vyrábím i barevné skleněné vitráže. Manželka mě podporuje. Když jsem se rozhodl, že k nám na zahradu přestěhuji vrak tramvaje, tak jsem se jí samozřejmě ptal. A ona i přesadila rostliny z té části zahrady, abych mohl vykopat základy pro koleje, na které se tramvaj přesunula,“ usmíval se muž.
Unikátní tramvaj, která podle pamětníků kdysi jezdívala z ostravského Svinova do Klimkovic, má už zbrusu novou střechu, opravený „čumák“ a pravý bok. Čeká ji oprava levého boku a zadní části. Nakonec přijde na řadu interiér vozu.
„Rád bych tam měl i fotografie týkající se hrabovské tramvajové dopravy. Pracoviště řidiče bude jako kdysi, tedy ovládání pomocí klik, nebude chybět zvonek a nechal jsem si udělat i smaltované tabulky upozorňující na to, že nastupování a vystupování za jízdy je zakázáno,“ líčil milovník historických vozů, který při opravě tramvaje spolupracuje i s ostravským dopravním podnikem.
Pomáhá mu veřejnost i radnice
Za pořízení staré tramvaje, její transport a postupnou renovaci zatím zaplatil kolem 160 tisíc korun. Podle jeho slov by projekt nešel zrealizovat bez podpory hrabovské radnice a veřejnosti. Lidé například posílají peníze na transparentní účet 2901611844/2010 na sbírku na obnovu tramvaje. (Opravili jsme původně chybný kód banky, za chybu se omlouváme.)
Také hrabovská radnice vloni přispěla částkou 50 tisíc korun. „Jsem všem svým podporovatelům a přispěvatelům moc vděčný. Bez nich by to nešlo,“ děkoval muž a dodal, že i po proměně zůstane tramvaj stále u nich na zahradě, kde si ji bude moci prohlížet veřejnost.