Hlavní obsah

Miliardy navíc nepomohly. Třetina silnic I. třídy byla v havarijním stavu

Třetina silnic I. třídy v České republice byla v letech 2021 až 2023 v nevyhovujícím a havarijním stavu. Nic na tom nezměnilo ani 6,9 miliardy korun navíc, které Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dostalo v tomto období nad rámec plánovaného rozpočtu. Podle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) šlo na jejich opravy a údržbu 62,5 miliardy korun. Kontrola odhalila dílčí nehospodárnosti i zanedbání kontroly stavu komunikací. ŘSD závěry rozporuje.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Šetření zjistilo, že stav silnic nebyl řádně zmapován. ŘSD při prohlídkách navzdory předpisům nesledovalo celé těleso komunikace.

„U vybraných úseků silnic v roce 2018 bylo ve stupni ‚nevyhovující a havarijní‘ evidováno celkem 25 kilometrů silnic I. třídy. O tři roky později už to bylo 1298 km silnic I. třídy,“ upozornil NKÚ na nesrovnalosti s tím, že v roce 2018 zjevně ŘSD neprovádělo kontroly správně, neboť nárůst problematických úseků o 5000 procent za tři roky „není věrohodný“.

NKÚ to nepochopil, brání se ŘSD

ŘSD se ohradilo, neboť „makročísla“ údajně „nedefinují bezpečnost a provozuschopnost komunikace“. Podle něj jsou vozovky na konci životnosti pochopitelně hodnoceny stupněm 4 či 5, leč reálně havarijní stav díky průběžné údržbě nevykazují.

Mezi skálou a řekou. V Brně se otevírá téměř kilometr velkého městského okruhu

Ekonomika

„Svým nepochopením naopak NKÚ práci ŘSD ve skutečnosti oceňuje, protože tímto závěrem mimoděk konstatuje, že využíváme kapacitu životnosti vozovek naplno a k výměně povrchu přistupujeme ekonomicky až skutečně krátce před koncem životnosti,“ oponovalo ŘSD.

Přestože ŘSD již v roce 2019 pořídilo za 179 milionů „Systém hospodaření s vozovkou“, který by měl poskytovat data pro co nejvhodnější plánování oprav komunikací, systém bude moci být plně využit až v roce 2027.

Sedm provizorních oprav

Stav „nevyhovující a havarijní“ znamená pro řidiče přítomnost výtluků, trhlin či vyjetých kolejí na vozovce. Při prověřování 57 stavebních akcí tak NKÚ zjistil, že například výtluk na silnici v Bílině ŘSD sedmkrát provizorně opravilo, vesměs v zimním období, aby po téměř čtyřech a půl roku v červnu 2023 byla proveden trvalá oprava. Podobně nehospodárně ŘSD postupovalo i v dalším případě. Provizorní opravy přitom vydržely sotva měsíc.

Problematický postup ze strany ŘSD byl zjištěn i při kontrole veřejné zakázky na výběr dodavatele asfaltových hutněných vrstev. Očekávaná cena měla být podle tabulek necelých 24 milionů. Do tendru se nicméně přihlásil jediný zájemce s cenou, která normativ překračovala o 48 procent.

„Přestože ŘSD na výběr dodavatele a uzavření rámcové dohody nemuselo spěchat, protože podobné opravy se neprovádějí v zimě, uzavřelo s tímto jediným uchazečem rámcovou dohodu v říjnu 2019. S pracemi, za které ŘSD nakonec zaplatilo 42,8 milionu korun, se začalo až v dubnu 2020,“ připomněl NKÚ.

Po D3 se bude smět jezdit 150 km/h. A mohlo by se to rozšířit i na další úseky, říká šéf ŘSD

Ekonomika

Výběr článků

Načítám