Článek
Šetření zjistilo, že stav silnic nebyl řádně zmapován. ŘSD při prohlídkách navzdory předpisům nesledovalo celé těleso komunikace.
„U vybraných úseků silnic v roce 2018 bylo ve stupni ‚nevyhovující a havarijní‘ evidováno celkem 25 kilometrů silnic I. třídy. O tři roky později už to bylo 1298 km silnic I. třídy,“ upozornil NKÚ na nesrovnalosti s tím, že v roce 2018 zjevně ŘSD neprovádělo kontroly správně, neboť nárůst problematických úseků o 5000 procent za tři roky „není věrohodný“.
NKÚ to nepochopil, brání se ŘSD
ŘSD se ohradilo, neboť „makročísla“ údajně „nedefinují bezpečnost a provozuschopnost komunikace“. Podle něj jsou vozovky na konci životnosti pochopitelně hodnoceny stupněm 4 či 5, leč reálně havarijní stav díky průběžné údržbě nevykazují.
Mezi skálou a řekou. V Brně se otevírá téměř kilometr velkého městského okruhu
„Svým nepochopením naopak NKÚ práci ŘSD ve skutečnosti oceňuje, protože tímto závěrem mimoděk konstatuje, že využíváme kapacitu životnosti vozovek naplno a k výměně povrchu přistupujeme ekonomicky až skutečně krátce před koncem životnosti,“ oponovalo ŘSD.
Přestože ŘSD již v roce 2019 pořídilo za 179 milionů „Systém hospodaření s vozovkou“, který by měl poskytovat data pro co nejvhodnější plánování oprav komunikací, systém bude moci být plně využit až v roce 2027.
Sedm provizorních oprav
Stav „nevyhovující a havarijní“ znamená pro řidiče přítomnost výtluků, trhlin či vyjetých kolejí na vozovce. Při prověřování 57 stavebních akcí tak NKÚ zjistil, že například výtluk na silnici v Bílině ŘSD sedmkrát provizorně opravilo, vesměs v zimním období, aby po téměř čtyřech a půl roku v červnu 2023 byla proveden trvalá oprava. Podobně nehospodárně ŘSD postupovalo i v dalším případě. Provizorní opravy přitom vydržely sotva měsíc.
Problematický postup ze strany ŘSD byl zjištěn i při kontrole veřejné zakázky na výběr dodavatele asfaltových hutněných vrstev. Očekávaná cena měla být podle tabulek necelých 24 milionů. Do tendru se nicméně přihlásil jediný zájemce s cenou, která normativ překračovala o 48 procent.
„Přestože ŘSD na výběr dodavatele a uzavření rámcové dohody nemuselo spěchat, protože podobné opravy se neprovádějí v zimě, uzavřelo s tímto jediným uchazečem rámcovou dohodu v říjnu 2019. S pracemi, za které ŘSD nakonec zaplatilo 42,8 milionu korun, se začalo až v dubnu 2020,“ připomněl NKÚ.