Článek
Čím chcete přesvědčit Pražany, že by měli volit soc. demokracii?
Mám výhodu proti některým kandidátům, že tady celý život žiji. Jsem rád, že mi soc. demokracie dala svou důvěru. V tuto chvíli se zabývám dvěma velkými tématy. První jsou ceny bytů v Praze a jednání s developery a druhým je doprava.
Naštvalo mě, že náš návrh na zlevnění jízdného předložený radním Dolínkem neprošel. Od Michala Pobuckého, našeho primátora Frýdku-Místku, jsem dostal podklady, jak u nich funguje doprava zdarma, scházím se s experty. A to proto, že bych chtěl pro Pražany zajistit dopravu zdarma.
Funguje to v mnoha městech ve světě, například v Tallinnu. Řešit budeme výpadek financí, ale jako mají Pražané chodníky a osvětlení zdarma, tak by mohli mít zdarma i dopravu.
Proč?
Praha potřebuje dopravně odlehčit. Lze ji regulovat, ale to není cesta, kterou bych se chtěl vydat. Nebo je možné zatraktivnit hromadnou dopravu. Z hlediska příjmů si to Praha může dovolit.
Bylo by to zdarma i pro mimopražské a cizince, a tím pádem by v Praze vyhynuli revizoři?
Existuje několik modelů, jak doprava zdarma funguje. Pokud bude bezplatná i pro turisty a návštěvníky, stanou se z revizorů kontroloři pořádku a bezpečnosti. Pokud bude zvolen model platících návštěvníků, budou kontrolovat a případně pokutovat pouze je.
Je neúnosné, aby byl poslední most v Troji a další až v Kralupech.
Jak byste chtěli vyřešit severní část dálničního okruhu?
Je neúnosné, aby byl poslední most v Troji a další až v Kralupech. Kolony, které každé ráno stojí od Zdib až k Blance, jinak než okruhem a novým mostem přes Vltavu nevyřešíme. Druhá věc je, že musí být moderní a vést pod úrovní terénu, aby městským částem - Suchdol, Dolní Chabry, Třeboradice či Březiněves - nevadil.
Mám v plánu se sejít se starosty a problém s nimi probrat. Zásadní pochybení udělalo ministerstvo dopravy, které nic s okruhem neudělalo, pouze ho přejmenovalo na D0. A to je ve chvíli, kdy jsou primátorka, ministr dopravy a ministryně financí z jedné strany (ANO), naprosto nepřijatelné. Místo aby to prostě udělali, tak to prostě přejmenovali.
V Praze je čím dál dražší bydlení, co s tím chcete dělat?
Chceme s ministerstvem financí vést debatu o podpoře nízkoúročných půjček pro mladé. Není únosné, aby měly stejné parametry v Praze a v Ústí nad Labem. V Praze si byt za milión korun nekoupíte. Výše půjček by se měla řídit cenovou mapou.
Vlastnictví bytů nikdy neprodělává, a proto by si město mohlo dovolit nižší nájemné než komerční subjekty.
Druhá věc jsou ostrá jednání s developery. Pokud mají ceny bytů klesat, tak se musí stavět. Víc bytů by mělo vlastnit i město. Vlastnictví bytů nikdy neprodělává, a proto by si město mohlo dovolit nižší nájemné než komerční subjekty. A s developery se dá vyjednat něco pořádného jenom v jedné chvíli, a to, když se vyjednává o samotném projektu.
Praha by měla mít jasno v případě takových projektů, kolik tam bude školek, ordinací pro lékaře nebo nájemních bytů pro město. Aby se developeři o ty astronomické částky, které vydělávají na drahých bytech, rozdělili s městem. Aby na nájmy dosáhly i rodiny s průměrnými příjmy.
Máte jasno, s kým byste do rady šli radši a s kým raději ne?
Je tu řada projektů, se kterými dokážeme najít společnou řeč. Často je tlak přenášet vládní aranžmá z centrální úrovně i do důležitých obcí, jako je Praha. Tím mluvím o hnutí ANO. Ostatní nechám na tom, jak se strany postaví k našemu programu.
A co ODS, s tou byste do vlády šli?
To si moc představit neumím. Trochu to ztěžuje, že ČSSD vsadila na nové lidi a ODS se chystá nasadit bývalého primátora Svobodu. Ale jsem schopen se bavit se všemi, kteří se do zastupitelstva dostanou.