Článek
Vozy si před Vánocemi v Opravně tramvají v Hostivaři převzali technici DPP, kteří budou v následujících dvou měsících pracovat na jejich zprovoznění. Obě tramvaje byly vyrobeny ve vagonce Tatra Smíchov pro Ostravu.
Poté, co byly vyřazeny ze zdejšího vozového parku, je v roce 1996 odkoupil liberecký dopravní podnik a v krajském městě libereckého kraje pak vozily cestující dalších dvaadvacet let. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou byl až do roku 2018 úplně posledním provozovatelem těchto vozů.
„Obě renovované tramvaje budeme provozovat na nostalgické lince č. 23, která vede z Královky přes historické centrum včetně Pražského hradu, Královského letohrádku či Národního divadla na Zvonařku. Vypravovat je budeme z vozovny Střešovice. Pokud práce na jejich oživování a zprovozňování budou pokračovat podle harmonogramu, plánujeme je na začátku března symbolicky pokřtít a v první březnový víkend nasadit do provozu,“ uvedl Petr Malík, vedoucí jednotky Historická vozidla.
Historický vzhled tramvajím navrátila společnost EKOVA. „Tramvaje dorazily po železnici do Ostravy v únoru 2019. Ihned po vykládce v areálu společnosti EKOVA začaly práce na jejich odstrojení a úpravách vozových skříní. Během následujících měsíců prošly kompletní opravou a dostalo se jim požadovaného historického vzhledu. Jeden z vozů získal podobu ze 60. let, druhý pak reprezentuje vzhled těchto tramvají v 80. letech,“ uvedl Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.
Tramvaje T2 byly vyvinuty v letech 1951 až 1956 a jejich sériová výroba probíhala v letech 1957 až 1962. Celkem bylo vyrobeno 771 vozidel dodávaných do měst v Československu a Sovětském svazu.
Jeden vůz T2 druhého prototypu číslo 6002 je od roku 1977 k vidění v Muzeu městské hromadné dopravy v Praze ve Střešovicích. Ten v devadesátých letech prošel zdařilou a rozsáhlou renovací, která jej přiblížila stavu z roku 1956. Tento vůz však může být z důvodu vysoké historické hodnoty i technickým omezením provozován jen za mimořádných okolností.