Hlavní obsah

Meteorologové: silný vítr hrozí až do neděle

Meteorologové v pátek varovali, že nebezpečí silného větru na celém území České republiky potrvá až do nedělního večera. Podle odborníků hrozí vysoký stupeň nebezpečí. Orkán Kyrill, který se Českou republikou prohnal ve čtvrtek a v noci na pátek, za sebou zanechal kromě tří obětí na životech také množství spadaných stromů, které blokují dopravu na silnicích i na železnici.

Článek

Nové varování před silným větrem platí od páteční třetí hodiny odpoledne až do nedělních 22:00 hodin. Meteorologové již neočekávají, že vítr dosáhne rychlosti, kterou zasáhl Českou republiku v noci na pátek.

Je pravděpodobné, že i případné vzniklé škody budou nižší. Odpoledne a večer západní vítr částečně zesílí a místy dosáhne v nárazech rychlosti 70 až 90 kilometrů v hodině, na hřebenech až 110 až 125 kilometrů v hodině. Tato rychlost větru se bude udržovat na většině území i v sobotu a v neděli, v noci na pondělí vítr výrazněji zeslábne.

Vítr v noci v Česku měl sílu orkánu, na nejvyšší české hoře Sněžce dosahoval rychlosti až 216 kilometrů v hodině. Po celé zemi způsobil problémy v energetické síti a dopravě. Na svědomí má také nejméně tři lidské životy. Do pátečního rána zaznamenali hasiči v celé zemi asi 3 400 případů souvisejících s vichrem. Hasiče, stejně jako silničáře, nejvíce zaměstnávají spadlé stromy.

Noční déšť zvedl hladiny řek

Noční bouře doprovázené deštěm zvedly na několika místech České republiky také hladiny řek. Prvního povodňového stupně dosáhla na jihu Čech Teplá Vltava v Lenoře a Chlumu. Na východě Čech se zvedla hladina Labe na první povodňový stupeň v Lesu Království, Úpa v České Skalici a Metuje v Krčíně. První povodňový stupeň byl vyhlášen i na řece Bystřici ve Zlínském kraji.

Uzavřené hraniční přechody

Kvůli velkému množství vichrem polámaných stromů, které na české i německé straně blokují silnice, je v pátek mimo provoz pět západočeských silničních hraničních přechodů s Německem. 

Mimo provoz jsou podle cizinecké policie přechody Boží Dar, Železná Ruda na Klatovsku, Folmava na Domažlicku a Pavlův Studenec a Broumov na Tachovsku. Mimo provoz je i železniční přechod v České Kubici na Domažlicku.

Problémy na železnici

České dráhy obnovily provoz na téměř všech tratích, výluky zatím zůstávají na sedmi regionálních úsecích především v jihozápadních Čechách. Zastaven je stále provoz vlaků směřujících z Děčína přes česko-německou hranici, kterému brání poškozené koleje na německé straně. Sdělil to mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj.

Provoz na tratích zastavily většinou stromy, které vinou vichřice popadaly na koleje a poškodily trakční vedení. "Provoz na většině tratí a všech páteřních (spojích) je již obnoven," uvedl Ondrůj. V poškozených úsecích jezdí vlaky podle Ondrůje minimálně v jedné traťové koleji. To platí i pro trasy z Prahy do Českých Budějovic a z Kolína do Havlíčkova Brodu, kde byly škody největší. Výši finančních škod dráhy zatím nevyčíslily.

Vlaky již nejezdí pouze na sedmi regionálních spojích. Výluky zůstávají v úsecích Volary - Prachatice a Volary - Vimperk, Tábor - Obrataň, Rybník - Lipno nad Vltavou, Železná Ruda - Hojsová Stráž, Čerčany - Ledečko a Františkovy Lázně - Tršnice, uvedl Ondrůj. Minimálně do pozdního odpoledne nebudou jezdit vlaky do Německa přes hraniční přechod v Děčíně kvůli poškození kolejí na německé straně. Situace se komplikuje také v Polsku, kde mají vlaky na příjezdu do České republiky zpoždění až několik hodin. Naopak přeshraniční doprava na Slovensko je bez omezení.

Nejsložitější situace po noční vichřici byla v jižních Čechách, naopak ve Zlínském, Pardubickém nebo Jihomoravském kraji byla železniční doprava zasažena minimálně nebo vůbec. Ačkoli se již podařilo uvést do provozu téměř všechny zasažené tratě, České dráhy stále doporučují cestujícím zvýšenou pozornost při sledování informací o aktuálním jízdním řádu. Dráhy v případě potřeby zavádějí náhradní autobusovou dopravu. Nicméně i ta je podle Ondrůje limitována sjízdností silnic.

Omezení na Ruzyni

České aerolinie zrušily kvůli silné vichřici, která v noci sužovala Českou republiku, zhruba 20 letů. Dnes již odbavují spoje podle letového řádu, uvedla mluvčí Daniela Hupáková. Firma se snaží nasazovat větší letadla, aby se do cílových míst mohli dostat i cestující ze zrušených letů, doplnila. Situaci na letišti v Praze ještě komplikuje uzavřený terminál Sever 2, u něhož vítr poškodil střechu.

Podle mluvčí Letiště Praha Evy Krejčí se dá předpokládat, že během dne budou vznikat kvůli uzavřenému terminálu zpoždění letadel.

"Na terminálu Sever 2 na Letišti Praha došlo k výraznějšímu poškození střechy, do budovy zatéká a bylo nutné zastavit odbavování letů informovala mluvčí Letiště Praha Eva Krejčí.

"Vedení Letiště Praha předpokládá, že Terminál Sever 2 bude plně zprovozněn v průběhu soboty 20.1.2007 poté, co proběhne revize všech zařízení i jednotlivých technologií tak, aby byla potvrzena jejich funkčnost a spolehlivost," dodala Krejčí.

Problémy hlásí letiště z mnoha zemí Evropy, včetně největšího letiště kontinentální Evropy ve Frankfurtu nad Mohanem. Na londýnském letišti Heathrow a v Manchasteru zrušila společnost British Airways přes 130 letů.

Silničáři radí nevyjíždět

Některé silnice I., II. a III. třídy byly v důsledku vichřice ráno neprůjezdné. Věština dálnic a rychlostních komunikací je sjízdná. Zvýšené opatrnosti by měli řidiči dbát v úseku mezi nultým až 45. kilometrem dálnice D1 a mezi 80. až 131. kilometrem dálnice D5 a na čtvrtině rychlostních komunikací.

Velké množství stromů odřízlo Železnou Rudu na Klatovsku. Stromy zatarasily silnice na Šumavě i na Tachovsku. Po noční vichřici zůstala v Libereckém kraji neprůjezdná silnice I. třídy mezi Harrachovem a Jilemnicí. Mezi křižovatkou Na Mýtě a Poniklou ji zatarasily popadané stromy.

Silničáři doporučují řidičům, aby vyjížděli jen v nejnutnějších případech.

BEAUFORTOVA STUPNICE SÍLY VĚTRU
Jak poznat podle pohybu vodní hladiny, stromů, kouře, pohybu prachu a jiných částic sílu větru.
BEZVĚTŘÍ - 0-0,2 m/s, pod 1 km/h, kouř stoupá svisle vzhůru
VÁNEK - 0,3-1,5 m/s, 1-5 km/h, směr větru je poznatelný podle pohybu kouře, vítr však nepohybuje větrnou korouhví (směrovkou)
SLABÝ VÍTR - 1,6-3,3 m/s, 6-11 km/h, vítr je cítit ve tváři,listy stromů šelestí, větrná směrovka se začíná pohybovat
MÍRNÝ VÍTR - 3,4-5,4 m/s, 12-19 km/h, listy stromů a větvičky jsou v trvalém pohybu, vítr napíná praporky a slabě čeří hladinu stojaté vody
DOSTI ČERSTVÝ VÍTR - 5,5-7,9 m/s, 20-28 km/h, vítr zdvíhá prach a kousky papíru, pohybuje slabšími větvemi
ČERSTVÝ VÍTR - 8,0-10,7 m/s, 29-38 km/h, listnaté keře se začínají hýbat, na stojatých vodách se tvoří menší vlny se zpěněnými hřebeny
SILNÝ VÍTR - 10,8-13,8 m/s, 39-49 km/h, vítr pohybuje silnějšími větvemi, telegrafní dráty sviští, používání deštníků se stává nesnadné
PRUDKÝ VÍTR - 13,9-17,1 m/s, 50-61 km/h, vítr pohybuje celými stromy, chůze proti větru je obtížná
BOUŘLIVÝ VÍTR - 17,2-20,7 m/s, 62-74 km/h, vítr ulamuje větve, chůze proti větru je téměř nemožná
VICHŘICE - 20,8-24,4 m/s, 75-88 km/h, vítr působí menší škody na stavbách (strhává komíny, tašky ze střech)
SILNÁ VICHŘICE - 24,5-28,4 m/s, 89-102 km/h, vyskytuje se na pevnině zřídka, vyvrací stromy, působí větší škody
MOHUTNÁ VICHŘICE - 28,5-32,6 m/s, 103-117 km/h, vyskytuje se velmi zřídka, působí velké škody na domech, lesích
ORKÁN - nad 32,7 m/s, nad 118 km/h, ničivé účinky
Související témata:

Výběr článků

Načítám