Článek
S výjimkou jednoho týdne v prosinci se žáci od října učili z domova. Nyní se prezenční výuka plošně obnovuje na všech středních i základních školách včetně těch, kde se třídy na druhém stupni dosud po týdnu střídaly ve škole a doma. K prezenční výuce teorie se od nynějška mohou vrátit také vysoké školy. Většině z nich už ale začalo zkouškové období.
„Vrací se nám přes 350 žáků. Zároveň se vracejí i maturanti, kteří dnes dělají didaktické testy,“ řekl Novinkám ředitel Gymnázia Na Vítězné pláni Jaroslav Mervínský. „Organizačně to bylo velmi náročné. Ve škole máme přes 500 lidí a určitě budeme mít problém s tím, jak zorganizovat testování, výuku a ještě didaktické testy. To načasování opravdu není nejlepší,“ dodal.
Že by byli jeho studenti na maturitní zkoušku nepřipraveni, se Mervínský neobává. „Naši žáci jsou motivovaní, připraveni budou dobře,“ říká. „Ale určitě se najdou i tací, kteří budou mít problémy, i tací, kteří se k maturitě nedostali. Je to vždy souběh více faktorů, ale koronavirus v tom sehrál důležitou roli.“
Ráno se konaly didaktické testy z matematiky, odpoledne ke zkoušce přijdou žáci, kteří si místo ní zvolili angličtinu. V úterý je pak všechny společně čeká test z českého jazyka. Ústní část státních maturit mají letošní maturanti dobrovolnou.
„Rozhodl jsem se maturovat ze všech částí, i z těch nepovinných. Myslím, že jako žák gymnázia bych to měl zvládnout. Nechci žádné úlevy,“ říká jeden z maturantů. Na zkoušku se cítí být připraven. „Naši učitelé byli vždy pečliví, tak se toho nebojím. Teď mě čeká didaktický test z matematiky. Samozřejmě jsem trochu nervózní, ale nijak závratně,“ říká.
Jeho spolužák má pocit, že distanční výuka některých předmětů plnohodnotná nebyla. „S některými předměty je to složitější. Kupříkladu s exaktními vědami, jako jsou biologie a chemie. Jednotlivé procesy je lepší si nechat vysvětlit naživo, přímo od profesora,“ uvedl. Dobrovolnou ústní maturitu z češtiny se rozhodl raději vynechat.
Další maturantka naopak dobrovolnou ústní zkoušku skládat chce. „Máme skvělou učitelku a baví mě to. Dala nám toho hodně, tak mi to přijde jako hezký krok vůči ní,“ vysvětluje. Distanční výuka podle ní byla komplikovaná. „Určitě je to pro všechny náročnější, když se navzájem nevidí a nemohou pořádně komunikovat. Učitelé nemohou na naše reakce navázat tak, jak by to udělali ve škole. Ale nabízeli nám během té doby konzultace.“
Jiný maturant čas strávený doma ocenil. „Na maturitu se musí každý stejně připravit sám. Takže se ten čas vlastně hodil,“ sdělil.
Aby studenti měli ke vzdělávání během pandemie co nejlepší podmínky, zval je ředitel gymnázia Mervínský spolu se svými kolegy v malých skupinkách do školy, jakmile to epidemiologická situace umožnila. „Žáci měli chuť sem přijít, měli chuť se vzdělávat a komunikovat, takže myslím, že toto jsme zvládali docela dobře,“ popsal Mervínský.