Článek
Za velmi absurdní proto označil výuku pro maturanty například ředitel Gymnázia Česká v Českých Budějovicích Antonín Sekyrka. Někteří žáci posledních ročníků vyrazí po pauze do školy a budou v učebnách sledovat semináře online, tak jako kdyby zůstali doma, jen jich bude víc.
„Počáteční radost, že se žáci vrátí, nám opravdu kazí nařízení, která jsou často nesmyslná. Maturitní třídy se například nesmějí mezi sebou potkat. Takže při semináři bude šest žáků v jedné třídě s učitelem a další dvě třídy, také po šesti nebo sedmi studentech, budou muset sledovat seminář online v jiných učebnách,“ vysvětloval Sekyrka s tím, že učitel může mezi třídami přecházet.
Několik rozvrhů
Semináře jsou přitom hlavním důvodem, proč se žáci maturitních ročníků do školy vracejí, neboť jsou zásadní při přípravě na maturitní zkoušku.
Sekyrka upozornil, že nařízení nedává zcela smysl a studenti z různých tříd se budou potkávat mimo školu. „Je pravděpodobné, že studenti se už ráno potkají v hromadné dopravě, před školou, a nedělám si iluze, že nezajdou po škole na punč,“ podotkl ředitel.
Přehledně: Co se od středy mění
Zmínil, že podobné starosti mají i další ředitelé gymnázií, se kterými mluvil. „Problém je, že ministerstvo tato opatření s námi nekonzultuje a prostě je nařídí,“ posteskl si Sekyrka. Doplnil, že příprava na nařízení je pro učitele náročná i psychicky, protože se jim příčí, přesto se podle něj musí zařídit a připravit výuku.
Škola musí připravit hned několik rozvrhů
Složitou situaci s několika rozvrhy musela řešit pražská Akademie řemesel, která sídlí na Zeleném pruhu v Praze 4. Zástupkyně ředitele Danuše Černá Právu řekla, že kvůli návratu závěrečných ročníků bylo potřeba vytvořit několik rozvrhů, což se podařilo o víkendu. Závěrečné ročníky na střední škole s více učňovskými obory, to totiž nejsou jen čtvrťáci, ale i někteří třeťáci.
Odborná výuka sestává ze střídání týdne teorie a týdne praxe. U ročníků, které školu nekončí, zůstanou teoretické předměty distanční. „Potřebujeme tedy dva rozvrhy na prezenční a distanční formu,“ poznamenala Černá.
Velikou zátěž to bude znamenat pro učitele, kombinace prezenční a distanční výuky je časově a organizačně náročná. „Pedagog bude učit maturanty prezenčně, pak odcupitá a ostatní bude učit ze školy distančně,“ uvedla Černá s tím, že připravovat online videokonferenci se žáky obnáší velké úsilí, zvlášť v některých předmětech.
Většina dětí se covidem nakazí mimo školu, tvrdí německá studie
Komplikace s výukou maturantů popsala Právu učitelka španělštiny z pražského gymnázia. „U nás se v závěrečném ročníku dělí třídy už ve většině předmětů. Jednak podle stupně pokročilosti, anebo podle zájmového zaměření jednotlivých studentů,“ uvedla.
Většina výuky tedy probíhá v různých skupinách, což v současnosti nelze, protože třídní kolektivy se nesmějí dělit.
„Vyřešilo se to tak, že studenti zůstanou online a do školy přijdou jen na jeden den v týdnu, kde bude soustředěna veškerá společná výuka,“ vysvětlila učitelka.
Chtějí požadavky zmírnit
Řediteli Gymnázia Teplice Zdeňku Bergmanovi kazí radost z nástupu žáků maturitního ročníku do školy požadavek, aby se žáci učili v homogenních skupinách, tedy po třídách.
„Při přísném dodržování tohoto požadavku bychom tak mohli učit pouze český jazyk a základy společenských věd, tedy jen šest z třiatřiceti hodin týdenního rozvrhu. Ve všech ostatních hodinách jsou totiž žáci promícháni. Žáci přitom nemůžou neustále přejíždět mezi školou a domovem kvůli střídání výuky na dálku a výuky ve škole. Organizačně je to neřešitelný problém,“ posteskl si ředitel a připomněl, že Asociace ředitelů gymnázií ještě jedná s ministerstvem školství o zmírnění požadavku na homogenitu vyučovacích skupin.
K čemu je Blatného PES? Školy budou otevírat podle jiného klíče
„Jestli ke zmírnění nedojde, tak nástup maturantů do školy postrádá smysl,“ podotkl Bergman.
„Nijak speciálně se na návrat maturantů nepřipravujeme, hygienická opatření, včetně dezinfekce, považujeme za samozřejmost,“ řekl Právu Vilém Zeiner, ředitel Střední průmyslové školy stavební v Lipníku nad Bečvou na Přerovsku, kde nyní studuje v posledním ročníku denního studia 50 studentů.
Distanční výuku zvládali podle ředitele celkem dobře, ale určitá nervozita je znát. „Termín maturity se blíží. Proto je dobře, že se mohou vrátit do školy. Myslím, že maturanti jsou na tom při distanční výuce kromě žáků prvních tříd základních škol nejhůř. Těch úkolů je strašně moc a čeká je náročná zkouška,“ dodal Zeiner.