Hlavní obsah

Mapa vzdělávání ukazuje propastné rozdíly napříč republikou

Projekt Mapa vzdělávání monitoruje problémy českého vzdělávání napříč republikou. Ukazuje rozdíly mezi regiony, které jsou propastné: míra propadání a nedokončování základních škol se v různých částech České republiky liší až desetinásobně.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ilustrační foto

Článek

Projekt mapuje rozdíly v (ne)úspěšnosti vzdělávání, sociální situaci nebo financování škol. Stojí za ním sociolog Daniel Prokop a ekonom Václav Korbel.

Vzdělávací neúspěšnost hodnotili autoři podle zásadních problémů školství, jako je nedokončování základní školy, propadání a vysoké absence.

Vzdělanost se liší podle krajů, ale i v rámci nich existují rozdíly. Proto mapa sleduje data v tzv. mikroregionech, které odpovídají obcím s rozšířenou působností (ORP). Soustředit se na rozdíly pouze mezi kraji by bylo podle autorů zjednodušující.

Foto: mapavzdelavani.cz

Mapa vzdělávání: vzdělávací problémy v mikroregionech (nedokončování základní školy, propadání a vysoké absence)

Z mapy se dozvídáme, že problémy ve vzdělávání nezasahují převážně jen chudý Karlovarský a Ústecký kraj, ale podobně jsou na tom i některé mikroregiony více prosperujících krajů – a především jejich periferie.

„V Plzeňském, Jihočeském, Libereckém či Olomouckém kraji vznikají vnitřní periferie – ORP ležící na hranicích ČR nebo s chudšími kraji, které mají vysokou neúspěšnost,“ uvádí studie. I v prosperujících krajích tak existují rozdíly mezi jednotlivými mikroregiony.

Ve školách roste zájem o obědy zdarma

Věda a školy

Dobře si naopak vedou bohatá města či venkovské regiony, zejména na Vysočině nebo na Zlínsku, které nepostihuje tzv. destabilizující chudoba.

Destabilizující chudoba jako hlavní příčina problémů

Destabilizující chudoba je hlavním důvodem vzdělávacích problémů. Projevuje se např. vysokou mírou exekucí, bytovou nouzí rodin, životem v sociálně vyloučeném prostředí nebo krátkodobou nezaměstnaností. Stabilní rodinné prostředí je podle autorů stěžejní k tomu, aby se dítě mohlo lépe vzdělávat.

Foto: mapavzdelavani.cz

Destabilizující chudoba v mikroregionech

„Za vzdělávací neúspěšnost v regionech může především tento typ chudoby, protože děti stresuje, ničí jejich vzdělávací aspirace a likviduje sociální a kulturní kapitál rodičů,“ uvádí autoři. Např. v exekuci je v některých regionech až 35 procent rodičů žáků základních škol.

Školáci se bojí dělat chyby a často v učení nevidí smysl, tvrdí průzkum

Věda a školy

„Destabilizující chudoba ovlivňuje rodiny a děti napřímo, protože souvisí se stresem a nejistotou, ztrátou bydlení, rozpadem sociálních vazeb a aspirací a nepřítomností pozitivních vzorů,“ dodávají.

Dalším důvodem je tzv. socioekonomické znevýhodnění regionu, které zahrnuje vysokou dlouhodobou nezaměstnanost a nižší vzdělanost v oblasti. To ale nemá na vzdělávání takový vliv jako chudoba.

„Socioekonomické znevýhodnění vyjadřuje spíše obecnou vzdělanostní a pracovní strukturu regionu – tedy ekonomické příležitosti a lidský kapitál v dané oblasti. Může dlouhodobě omezovat prosperitu, ale nemusí se projevovat destabilizací rodin,” stojí v materiálu.

Vzdělávání je potřeba více zaměřit na rozvoj dovedností a nadání, nabádá sdružení

Věda a školy

V Ústeckém a Moravskoslezském kraji je řada mikroregionů, které kumulují oba důvody. Jihomoravský kraj, Zlínský kraj a Vysočina trpí socioekonomickými nerovnostmi, ale jen málo rodin trápí destabilizující chudoba.

Sociální problémy nemůžou za všechno

Sociální problémy vysvětlují přes 70 procent rozdílů vzdělávací neúspěšnosti v českých ORP. Mají tedy velký vliv, obce ale k neúspěchu neodsuzují. Kvalitní práce škol může mnohé změnit,” tvrdí autoři.

Proto obcím doporučují, aby zapracovaly na sociální situaci rodin nebo na vzdělávacích podmínkách.

650 až 5850 Kč. Tolik získají školy na doučování na každého žáka s problémy

Věda a školy

Úroveň financování škol je také roztříštěná. V oblasti konkrétní ORP je v rozpětí od 52 tisíc do 72,5 tisíce korun ročně. Navíc znevýhodněné obce paradoxně dostávají od státu méně peněz než ty úspěšnější.

Foto: mapavzdelavani.cz

Celkové financování škol v mikroregionech (ročně na žáka ZŠ v ORP)

„Školy v obcích s vysokou destabilizující chudobou, které by potřebovaly finance na dobré učitele, školní psychology, speciální pedagogy, sociální pracovníky nebo na doučování, mají od státu paradoxně nižší podporu než bohaté regiony. Nepoměr se nedaří kompenzovat ani zřizovatelům, protože jde často o chudší obce, které si nemohou dovolit investice,” píší autoři.

Na některé pracovníky škol se zapomnělo. Mají nižší plat, než je minimální mzda

Domácí

Vzdělávání znevýhodněných žáků podle nich vyžaduje kvalitní pedagogy, podpůrné pracovníky a dobré vybavení. Proto by financování školství mělo odrážet sociální situaci, především destabilizující chudobu.

V Česku vznikne síť jednotřídek pro uprchlíky z Ukrajiny

Věda a školy

Související články

Výběr článků

Načítám