Článek
Bez odbytu ve vinotékách a restauracích mají nyní mnozí vinaři ve sklepích zásoby neprodaného ušlechtilého moku. Problémy mají i ti, kteří produkují víno v řádech tisíců lahví.
Vinaři, kteří mají zákazníky z gastronomie, byli za covidu opravdu výrazně postiženi
„Dopady pandemie jsou rozdílné napříč vinařským segmentem. Ti, kteří mají zákazníky z gastronomie, byli opravdu výrazně postiženi. Většina ale našla jiný odbyt, masově se rozvíjí e-shopy s vínem, vinaři lákají na online degustace,“ uvedl místopředseda Vinařské asociace Jiří Maděřič.
Online degustace dělají vinaři nabídkou prodeje degustačních setů, ke kterým pak chystají přes sociální sítě videoprezentaci.
Mezinárodní soutěž ovládlo mezi rekordním počtem vzorků vinařství z Mikulova
Někteří vinaři i tak hlásí pokles prodeje na polovinu. Na začátek nové vegetační sezony se tak obávají jejího závěru. „V roce 2018 vinice rodily naplno a vinaři naplnili sklepy. Ne všichni prodali svá vína.
V letech 2019 a 2020 byla úroda podprůměrná, což částečně pomohlo, zabránilo přetlaku vína na trhu. Ale pandemie zpomalila až zastavila prodej.
Je otázka, jaká bude úroda letos. Zatím jsou vlivem počasí vinice opožděné zhruba o dva týdny, to ale nic neznamená, příroda to může dohnat,“ řekl Maděřič.
Podle něj pokud se urodí hodně, může nastat situace, že vinaři nebudou schopni hrozny zpracovat, budou chybět nádoby, blokované neprodaným vínem.
Moravští vinaři mají obavy z mrazu
To potvrzují i moravští vinaři. „Jeden z místních vinařů, kteří v předchozích letech vykupovali pro svou produkci hrozny od ostatních, už dodavatelům řekl, že s největší pravděpodobností letos nevykoupí nic,“ řekl vinař Jaroslav Osička z Velkých Bílovic na Břeclavsku. Dosavadní situace kolem pandemie naopak musela potěšit velké vinařské firmy, nabízející svou produkci v supermarketech.
Omezení pro ostatní jim podle zdrojů VA ČR otevřelo cestu k nárůstu prodeje. „Supermarkety skutečně potvrzují vzestup prodeje tichých vín, což určitě potěšilo velké firmy, které tam dodávají. Jenže současně se děje něco, z čeho nemají naši výrobci radost. Výrazně roste prodej vín Prosecco. Od roku 2017 je to každoročně o padesát procent víc, z velké části na úkor našich šumivých vín. Odebírá ale i zákazníky, kteří dříve kupovali tichá vína,“ řekl Maděřič.