Článek
„Naše monitorovací auta automaticky sbírají registrační značky vozidel parkujících v zóně. Dostávají informaci, jestli mají, nebo nemají zaplaceno. Pokud ne, tak nabírají další data, která posílají do centrálního systému, kde se poté dále zpracovávají,“ vysvětlila Novinkám princip fungování speciálního vozu Dana Jurášková ze společnosti Eltodo, která nové zóny spravuje.
V zónách placeného stání se v Praze pohybuje celkem šest takových aut, která pokrývají běžnou provozní dobu. Auta jsou nasazována podle nahodilých rozpisů, aby se předem nedalo určit, kdy a v jakou dobu ulicemi projedou. Za hodinu dokážou vozidla načíst přes dva tisíce značek, se systémem komunikují on-line.
Registrační značky jsou kontrolovány pomocí čtyř kamer s infračerveným podsvícením. Zbylé dvě kamery slouží k fotodokumentaci. „Systém je nastaven tak, že rozliší i velmi špinavé značky, a to devadesáti až pět a devadesáti procentech případů. Vždy bude procento značek, které načtené nebudou, ale s tím se počítá,“ pokračovala Jurášková.
Se změnou parkování se také zvýšil počet parkovacíh míst. Na území Prahy 1 se tak nyní nachází okolo osmi tisíc modrých zón. Nově zde byly vytvořeny také jednotné návštěvnické zóny fialové barvy. Na nich mohou parkovat nejen návštěvníci, ale i rezidenti, kteří místo v modré zóně nenašli. Bílá zóna je určena pro památkovou rezervaci.
Na nový systém parkovacích zón přejde v lednu 2018 také Praha 3 a 7. I zde se objeví nové parkovací automaty, doplní se dopravní značení a bude zaveden monitorovací systém kontrol.