Článek
„Od roku 2008 do 30. června 2011 provedl zdejší odbor 156 kontrol a 1378 ohledání zaměřených na problematiku reklamy. Za zjištěné nedostatky uložil ve správním a blokovém řízení celkem 226 pokut v úhrnné výši 2 383 500 Kč,“ uvedla Eva Novaková z živnostenského a občanskoprávního odboru magistrátu, který má na starosti dozor nad danou problematikou.
Zákaz šíření reklamy na území PPR platí od 15. prosince 2005, kdy vešlo v platnost nařízení č. 26/2005 Sb. hl. m. Prahy. Zákaz se vztahuje na veřejně přístupná místa mimo kolaudované provozovny. Týká se například reklamních plakátů, tabulí, plachet kolem stavebního lešení, rozdávaných letáků a dalších forem reklamy.
Maximální pokuta jsou dva milióny
„Rozdavače letáků na území PPR vnímáme jako problém a obtěžující prvek. Radnice městské části Praha 1 zde může působit restriktivně pouze s pomocí Městské policie případně policie ČR,“ uvedla Veronika Blažková z městského úřadu Prahy 1. „Vedení radnice v nejbližší době vyvolá jednání s odpovědnými veliteli a bude požadovat, aby se strážníci při kontrolách zaměřili na tento nešvar,“ dodala.
„Zaměření na problémy spojené s nedovoleným šířením reklamy na území PPR je jednou z každodenních priorit výkonu hlídkové služby městské policie,“ konstatoval ředitel pražské městské policie Vladimír Kotrouš, podle kterého je ilegální šíření reklamy v PPR jedním z negativních jevů doprovázejících zvýšený pohyb osob v turisticky atraktivní lokalitě.
Porušením nařízení o šíření reklamy se pachatel dopouští přestupku proti pořádku ve státní správě. „Za porušení tohoto nařízení hrozí šiřiteli zakázané reklamy, podle toho zda je či není podnikatelem, pokuta až do dvou miliónů korun, v blokovém řízení do pěti tisíc korun,“ informovala Eva Novaková.
Podle Vladimíra Kotrouše navíc mohou strážníci udělit až tisícovou blokovou pokutu, pokud šířením reklamy dojde k poškozování cizí věci nebo znečištění veřejného prostranství. To samé platí pro neoprávněné umisťování reklamních tabulí a jiných poutačů na chodníku před provozovnami, což se kvalifikuje jako neoprávněný zábor veřejného prostranství.
„Společenská nebezpečnost uvedeného jednání je dána zejména náklady na odstranění reklamních poutačů vylepovaných na mobiliáři v majetku hlavního města Prahy. Dalším důsledkem je pak obtěžování obyvatel a návštěvníků hlavního města distributory reklamních tiskovin a v neposlední řadě znečištění území PPR,“ uzavřel Kotrouš.