Článek
Preventista by měl teď nejen lounským školám, ale i přímo dětem nebo jejich rodičům pomáhat tak, aby se podobným případům předcházelo.
Že ke slovnímu i fyzickému napadání mezi školáky v Lounech docházelo, potvrdily preventistovi samy školy. „Na každé mi vyjmenovali minimálně jeden takový případ z posledních let,“ řekl Novinkám Radek Miličevič, nový lounský školní preventista.
„Z poloviny se problém týkal online prostoru. Situace odehrávající se na internetu jsou pro školy obtížně řešitelné a obracejí se při nich rovnou na policii, zvláště pokud se případ stal mimo prostory školy,“ dodal Miličevič.
Blovicím se nedaří najít ředitele pro školu, kde policie vyšetřuje šikanu
Upozornil také na závěry loňského výzkumu, který si mezi 21 tisíci školáky nechal udělat Ústecký kraj. Podle něj se pravidelnými oběťmi slovního napadání stalo téměř 13 procent žáků z druhých stupňů základních škol a středních škol v regionu a 2,6 procenta žáků bylo téměř každodenními oběťmi fyzického napadání.
„Mnohdy není úmyslné ubližování snadno rozpoznatelné od pošťuchování, proto jsem tu pro žáky, kteří se bojí učitelům sami ozvat,“ řekl preventista.
V Lounech teď chce pracovat s nejrizikovějšími třídami. Vyberou je samy školy. „Může se jednat o třídy, ve kterých roste napětí, nebo o třídy, kde je největší tendence k záškoláctví,“ upřesnil Miličevič po dotazu Novinek.
Těmto třídám zprostředkuje preventista socializační program od odborné organizace. „Probíhá formou besedy, hry a následné reflexe. Pokud budou programy úspěšné, nabídneme je i do dalších škol a tříd,“ plánuje Miličevič.
Školáci pomohou řešit konflikty, které se rozhoří mezi spolužáky
Záškoláctví po covidu
Záškoláctví se podle něj na lounských školách vyskytuje v různé míře. Všechny se prý shodují v tom, že je často tolerované rodiči a že jde o problém, který vzniká už na prvním stupni. „Na škole s nejvíce pravidelnými záškoláky zaznamenali podle zdejší metodičky nárůst záškoláctví po nejsilnějších vlnách pandemie covidu-19 a distanční výuce,“ dodal preventista.
Ten v září plánuje navštívit jednotlivé třídy, kde se školákům představí a objasní jim svou úlohu. „Rád bych dětem a mladistvým posloužil jako člověk, kterému se můžou svěřit s problémy a který je případně nasměruje na profesionální pomoc,“ uvedl s tím, že kvůli tomu spolupracuje s metodiky prevence na školách, neziskovými organizacemi i se státními orgány. Pro školy i školáky chce vytvořit manuál s informacemi a kontakty na specializované místní i celostátní organizace.
Louny uložily novému preventistovi za úkol také to, aby se věnoval nabídce mimoškolních aktivit dětí kvůli využití volného času, aby mapoval situaci a prohluboval spolupráci všech zainteresovaných stran. „Na pozvání škol bude navštěvovat třídy a výchovné porady nebo komise. Je dostupný též rodičům, kteří budou potřebovat pomoc s problémy svých dětí ve škole,“ uvedl mluvčí lounské radnice Marcel Mihálik.
„Mezi plány zvažovanými do budoucna je také ucelený a navazující protidrogový program pro školy namísto jednorázových akcí a uspořádání preventivních programů zaměřených na rizikové chování pro předškoláky v mateřských školách,“ doplnil mluvčí.