Článek
Rekonstrukce bude stát zhruba 39 milionů korun s daní. Většinu nákladů pokryje dotace ze Státního fondu životního prostředí. „Po likvidaci ekologické zátěže bychom se mohli pustit do projektování úprav kanálu tak, aby mohl sloužit nejen k turistickým účelům,“ uvedl loučovický starosta Jan Kubík (ANO).
Giganti doby ledové sídlí na Lipně
Kanál byl původně 1,6 kilometru dlouhý, pět metrů široký a tři metry hluboký, celý byl skládaný z kamene. Projekt revitalizace památky, která se svým významem může vzdáleně podobat i Schwarzenberskému kanálu, bude trvat do září příštího roku. Vedle kanálu by v následujících letech měla v režii Jihočeského kraje vzniknout další část Vltavské cyklostezky. Spirův kanál vede vedle současné silnice 163 od Loučovického jezu až ke Spirově elektrárně ve Vyšším Brodě. Dílo vznikalo na přelomu 19. a 20. století. V 70. letech byl ale kanál zavezen odpadem z papíren.
Před rokem 1989 měly Loučovice na Lipensku své specifi cké postavení, byly hlavním regionálním zaměstnavatelem. Fungovaly tam dvě papírny a velký dřevozpracující závod. Zaměstnávaly zhruba 1000 lidí. Po roce 1989 došlo k privatizaci papíren a ty pak několikrát změnily majitele. Postupně se omezoval provoz, až v roce 2010 úplně zanikl.
Vzácný střevlík žije na Lipensku
V krátkém čase přestala pracovat i pila. S odchodem stovek pracovníků zanikly i služby, které souvisí s většími průmyslovými provozy. Dnes jsou bývalé papírny srovnány se zemí a Loučovice čekají na svůj restart v podobě projektů spojených s cestovním ruchem.
„Osud Loučovic je typický pro celé Lipensko. Zánik tisíců pracovních míst, stěhování celých rodin za prací mimo region a mladí se po studiích nechtějí vracet, protože zde není práce a ve městě je život jednodušší. Od poloviny devadesátých let tady zaniklo přes 4000 pracovních míst, přičemž za posledních 10 let to bylo 1500 pracovních míst,“ upozornil Jiří Mánek, předseda Turistického spolku Lipenska.
Podchod až na Žižkov a luxusní čekárny. Hlavní nádraží v Praze pokračuje v modernizaci
Podle něho by zlepšení situace s pracovními místy v Loučovicích pomohlo například propojení s Lipnem nad Vltavou. „Věřím, že by to přineslo i nová pracovní místa a větší atraktivitu pro turisty. My víme, že dokud v ČR nemáme pořádný zákon o cestovním ruchu jako třeba v Rakousku, nikdo to za region řešit nebude, a proto se snaží místní obce i podnikatelé,“ dodal Mánek.