Článek
Mluvčí společnosti Ondřej Šrámek uvedl, že důvodem je „opakované a vážné porušení“ podmínek smlouvy. Ivo Slavík, provozovatel lodi, na níž se například konají veřejná čtení současných spisovatelů, na dotaz redakce označil výraz hrubé porušení smlouvy za absurdní.
Podle Slavíka se opakuje situace z roku 2020, kdy město rovněž hrozilo lodi výpovědí. Proti se však tehdy postavila petice asi čtyř tisíc signatářů.
V případě lodi TCP uvedlo, že nájemce léta vyzývalo „k nápravě porušení pravidel spojených s provozem plovoucí galerie, například v souvislosti s provozem sauny a pořádáním neohlášených akcí“.
Alternativní sauny aneb Od rozpálených kamen rovnou do řeky
Nic nemravného
Slavík uvedl, že Dvojka sobě si od města prostřednictvím TCP pronajímá nábřežní hranu u železničního mostu na Výtoni, aby zde loď mohla kotvit. „Divím se, že by poskytovatel břehové hrany měl právo mluvit úplně do všeho, co se na lodi děje, i když to je veřejný prostor,“ řekl Slavík. Chápal by výhrady, kdyby se na palubě třeba týrali psi nebo konaly nemravné věci, ale provoz sauny podle něj takový nebyl.
„Ukončení nájemních smluv je pro nás vždy krajní řešení, ale opakovaná a závažná porušení podmínek nelze tolerovat. Naším cílem je udržet na náplavkách pořádek a zajistit, aby byly veřejné prostory využívány podle pravidel,“ uvedl Martin Habřinský, který se v TCP stará o správu náplavek.
Nájem místa pro loď má skončit v pondělí 11. listopadu, u dvou kobek v prosinci. Nájemce podle TCP překračoval povolenou výměru plochy, kterou směl využívat.
V roce 2020 se dohodli
Nelze vyloučit, že na obranu kulturního prostoru vznikne nová iniciativa. Podporovatelé letos opravené lodi, která u náplavky kotví od roku 2012 a nabízí především různé kulturní programy, mají (A)void Floating Gallery za nenahraditelný prostor. Právě tato loď podle nich zásadně přispěla k dnešní oblibě náplavek a silně pozdvihla jejich úroveň, aniž by byla nutně komerčním prostorem.
„Likvidace tohoto jedinečného místa by byla katastrofou a důvodem se na náplavku nevracet. V záplavě povrchní zábavy má tento projekt cílenou a hlubokou dramaturgii,“ napsala například signatářka petice Kateřina Lesch.
Jiní si cenili toho, že plavidlo nemá na rozdíl od jiných žádnou nástavbu a nebrání pohledu na řeku, most, protější břeh. Loď v roce 2020 po prvním pokusu ji vystrnadit nakonec díky dohodě s tehdejším vedením metropole na podskalské náplavce zůstala.
Habřinský nyní uvedl, že i když loď byla jedním z prvních podniků zajišťujících kulturní život na pražských náplavkách, TCP ji nemůže oproti ostatním nijak privilegovat.
Náplavky jsou zvláště v letním období oblíbeným cílem Pražanů i turistů. Po pravém břehu navíc vede páteřní cyklostezka, po níž denně projedou tisíce lidí. Město před několika lety rekonstruovalo náplavky včetně kobek na Rašínově nábřeží v Podskalí a Hořejším nábřeží, které nechalo zasklít ikonickými skleněnými čočkami podle návrhu architekta Petra Jandy.