Článek
Úplně první byl nákladní remorkér s pískem. „Museli jsme počkat, nic jiného nešlo. Míříme do Brandýsa,“ říkal lodník na sedmdesát metrů dlouhém plavidle a korigoval proplutí zdymadly.
Pod nimi už čekala sto metrů dlouhá výletní loď, nad komorou byly připravené menší rekreační lodě a další tři nákladní, dvě pro převoz písku, jedna převážela bagr.
„Obnovili jsme přívody elektrické energie a do konce tohoto týdne budeme ovládat zdymadla starou metodou ručně. Plavidla, která tudy chtějí proplout, by se měla nahlásit na dispečinku, abychom mohli proplutí co nejefektivněji naplánovat,“ řekl Novinkám na místě ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala.
Unikátní zdymadla v Hoříně vyhořela
Provizorní ovládání vrat a napouštění komory je výrazně pomalejší, takže se budu správci zdymadel snažit do komory umístit co nejvíce lodí, aby se nemusela obrovská betonová vana napouštět a vypouštět zbytečně víckrát.
„Přeci jen to trvá delší čas, ale je dobře, že máme zálohu a budeme moci využít venkovní ovládání, takže mohou lodě zase plout,“ dodal ředitel Kubala.
Díly pro most v Praze
Mimo provoz byla zdymadla od sobotního rána, kdy tady vypukl požár ve velíně. „Kvůli závadě na rozvaděči vyhořela celá technologie. Ta se musí celá vyměnit kvůli zajištění bezpečného provozu. Bude to kompletní výměna elektroinstalace, optických kabelů,“ popisoval situaci ve velíně ředitel závodu Dolní Vltava Jiří Friedel.
Samotná historická stavba je podle techniků v pořádku a není požárem poškozená. „Zafungovala čidla a podařilo se to rychle uhasit,“ dodával ředitel povodí, zatímco z plavební komory pomaličku vyplouvala nákladní loď s pískem.
Po poledni tady čekali další důležitý náklad. Mířila sem speciální loď vezoucí technologii pro výstavbu Dvoreckého mostu v Praze, takže správci zdymadel dělali všechno pro to, aby stavbu mostu nezbrzdili.
„Práce na mostě to neohrozí. Tyto náklady jsou velmi důležité, ale samozřejmě pustíme do zdymadel i menší rekreační lodě,“ dodával Petr Kubala a apeloval, aby se vůdci plavidel hlásili dispečinku.
Podle správce zdymadel se během léta o víkendech komora napouští třeba i šestnáctkrát. V provizorním režimu by to nebylo možné stihnout, takže se bude vždy čekat na naplnění komory větším počtem lodí tak, jako se to udělalo při prvním napuštění komory po požáru.
Z vyhořelého velína v Hoříně se ovládají kromě zdejšího zdymadla také tři zdvižné mosty nad vraňansko-hořínským kanálem. V případě nutnosti se budou zvedat ze záložního pracoviště ve Vraňanech.