Článek
V tomto dokumentu, který je pro těžaře závazné, byly zamítnuty varianty na vytěžení celého odkaliště o ploše přes 44 hektarů a rovněž neprošla varianta, podle které se měly těžit pouze dvě části odkaliště, které vznikaly při těžbě cínu od roku 1944 do roku 1975.
Resort ochrany životního prostředí nakonec vybral doplňující variantu, která obsáhne všechny tři části odkaliště, ale pro těžbu se vynechají plochy s výskytem zvlášť chráněné korálice trojklanné. Jedná se o jednu z nejméně nápadných orchidejí, které hrozí v Česku vyhynutí.
Těžba na 13 let
Celkové množství vytěžitelných zásob je zhruba 4,6 miliónu tun, přičemž ročně se má těžit maximálně 360 tisíc tun. Objem vytěžitelného čistého lithia je odhadován na pět a půl tisíce tuny. Doba těžby se předpokládá na asi třináct let. Kvůli vzácné rostlině se nemá těžit ani v její bezprostřední blízkosti, takže všechny plochy bez zásahu mají mít dostatečně široké okraje od těžební části odkaliště. Ochrany se ale mají dočkat i další zvláště chráněné druhy rostlin a živočichů. Například se mají před zahájením těžby přenést všechna mraveniště. Odchytat se mají skokani krátkonozí, čolci obecní, ještěrky živorodé a užovky obojkové a zmije obecné, aby mohly být rovněž přeneseny do náhradních ploch. Kvůli ťuhýkovi obecnému a pěnici vlašské má být v okolí dolu vysázeno nejméně po dvaceti trnitých keřů, aby zde ptáci mohli najít nový domov.
Stromy a keře v okolí dolu se mají kvůli ochraně před hlukem a prachem kácet jen v nezbytných případech. Obnovit se má postupně koryto Slavkovského potoka, které teče v současné době v trubce pod odkalištěm. pokud bude voda v potoce čistá, nebude odvedena jako dosud odvodňovací štolou do čističky DIAMO, ale poteče korytem potoka. Na něm má být vybudováno několik tůní a jedna vodní nádrž, která by měla pomoci při ohrožení povodněmi Horní Slavkov.
Spory o dopravu
Právo již informovalo, že MŽP preferuje variantu dopravy vytěženého materiálu po zakrytém pásovém dopravníku s válečky s tichými ložisky k železniční vlečce. Zatím není jasné, kde by měla vlečka vyrůst. Nebo zda bude třeba kvůli plánované těžbě opětovně zprovozněna železniční trať z Kounic do Lokte. Každopádně starostům dotčených měst se nelíbí, že dokument v případě vyloučení možnosti dopravy pásovým dopravníkem umožňuje i dopravu nákladními vozidly k vlečce. Byť mají jezdit po zvlášť vytvořené cestě mimo zastavěné území Kounic.
A už vůbec se představitelům samosprávy nelíbí, že MŽP pustilo jako možnost dopravy nákladními automobily, pokud by nebylo možné z objektivních důvodů možné využít železnici. Jenže dokument namítá, že vzhledem ke stávající nákladní dopravě v Horním Slavkově nebo v Lokti by se zvýšil tento druh dopravy s těžbou lithia jen o asi deset procent. Takovou zátěž nepovažuje resort vzhledem k normám za nemnožné zvýšení. Náklaďáky se mají totiž zaplachtovat. Navíc MŽP doporučilo využívat vozidla s vyšší nosností a přívěsy, aby jich nemuselo denně jezdit přes osmdesát.