Článek
První souprava s cestujícími do nových zastávek vyjela po třetí hodině odpoledne, na Dejvické na ni čekaly davy lidí. Zmatky nastaly, když se z reproduktorů ozvalo, že přijíždějící vlak bude pokračovat do stanice Nemocnice Motol.
Všichni cestující se nahrnuli do soupravy, následně jim však pracovníci dopravního podniku vysvětlovali, že tento vlak ještě do nových stanic nejede. Půlka zmatených lidí tedy vystoupila, zbytek odjel, pravděpodobně do nových stanic. Dalším spojem se však na nový úsek podzemní dráhy dostali všichni.
Plus za design, mínus za schody
„Líbí se mi, že je to tady hodně světlé,“ sdělila jedna z cestujících. Na tom se shodli všichni dotázaní. Vadí jim však některé nedomyšlené věci, jako například nedostatek laviček nebo chybějící eskalátory na povrch na Nádraží Veleslavín. Právě odtud totiž odjíždějí autobusy na Letiště Václava Havla.
„Schody navíc nejsou zakryté, takže když bude mrznout a někdo tudy potáhne těžký kufr, může snadno uklouznout,“ mínil cestující. Lidem budou kufry prozatím nosit portýři, které zaplatí letiště. „Budeme ve světě unikát,“ zasmál se.
Zajímavosti o nových stanicích pražského metra |
---|
Bořislavka |
Ač je nejblíže původní konečné trasy metra A, dokončena byla až jako poslední – razicí štíty směrem od Vypichu tudy projely až na závěr své trasy. Původně měla být stanice nazvána Červený vrch. Stanice se nachází 26,7 metrů pod úrovní Evropské ulice, celková délka stanice je 193 metrů. |
Nádraží Veleslavín |
Dominantou stanice jsou ručičkové nástěnné hodiny, které symbolizují spojení stanice metra a železnice. Stanice se stane novým hlavním přístupovým bodem na Letiště Václava Havla a nachází se u ní autobusový terminál. Stanice je umístěna pod povrchem v hloubce 19,4 metru. |
Petřiny |
Nejhlubší ze všech nových stanic se nachází 35 metrů pod povrchem. Podlaha odkazuje na vzory historických dlažeb a chodníků centra hlavního města. Nejvýraznějším prvkem nástupiště je betonový monolit nad dvojicí výtahů na konci nástupiště – bublina s plasticky vyvedeným názvem stanice. Dominantním prvkem nástupiště je také originálně pojatý objekt dozorčích stanice. |
Nemocnice Motol |
Nemocnice Motol je jedinou hloubenou stanicí na novém úseku a jako jediná je osvícena denním světlem. Na vestibul, který je unikátně umístěn pod úrovní nástupiště, přímo navazuje podchod směřující k Fakultní nemocnici Motol. Stanice se nachází v hloubce pouhých 5,6 metrů pod povrchem a délka stanice je 160 metrů. |
Z Dejvické do stanice se Nemocnice Motol se dostanete a 8 minut. Do stanice Nemocnice Motol se cestující z centra města (stanice Můstek) dostanou přibližně za 15 minut. Zkrátí se i cesta na Letiště Václava Havla – ze současných 21 minut z Dejvické na 15 minut ze stanice metra Nádraží Veleslavín. Celý úsek metra A z konečné na konečnou by měla souprava projet za 29 minut 15 vteřin. Soupravy budou v prodlouženém úseku metra A jezdit v omezeném režimu. V některé časy novými stanicemi pojede jen polovina souprav. |
Zdroj: DPP |
Premiér Bohuslav Sobotka při slavnostním otevření uvedl, že hlavní město by mohlo na dopravní stavby získat i finanční pomoc od státu. „Pokud nebude možné z nějakého důvodu použít peníze z EU, na další stavby by měl přispět státní rozpočet,“ řekl Sobotka. [celá zpráva]
V souvislosti s otevřením nových stanic se změní provoz tramvají a autobusů a to především v Praze 5 a 6.